Voor vragen en hulp m.b.t. de instructies om mee te doen. Hulp bij installeren van upload files
Door ajm
kan iemand van de moderator mij zeggen waarom station Oirschot niet meer voorkomt in de lijst .
Ik heb de gewijzigde plaats van het HWA bestand door gegeven., maar nu is alles weg

Jos
Door Toulon7559
Luc moet je gewenste aanpassing van de uitlees-url nog invoeren.

De laatste verse data uit Oirschot was nu 580uur geleden:
dat betekent dat de stationsvermelding door time-out buiten het publieke beeld is gekomen.
Moderatie en Beheer (=Luc) kunnen nog wel het station zien na 'oproep achterom'.

Status 13 juli:
Is geregeld
Door BrandonCameron
Fijn dat het opgelost is! De time-out waardoor een station na een periode zonder verse data uit het publieke overzicht verdwijnt, is op zich logisch, maar het blijft lastig als je niet meteen doorhebt dat de uitlees-url nog aangepast moet worden. Goed dat Luc het achterom nog kon terugzien en snel heeft kunnen regelen.
Door Toulon7559
Onder HWA2.0 is totnutoe de moderatie de poortwachter voor timeoutmeldingen.

Het zou toch wel er makkelijk zijn voor iedereen als er een auto-alert zou komen (zoals in HWA1.0),
die na een vastgestelde timeout-tijd (van bijv. enkele dagen of max. 1 week) automatisch een waarschuwing per email uitgeeft naar het betreffende station plus naar de algemene groep moderatoren.
Voor die laatste groep als trigger om te gaan opletten.
Door SpeedYGJ
Toulon7559 schreef: 03 aug 2026, 18:19 Onder HWA2.0 is totnutoe de moderatie de poortwachter voor timeoutmeldingen.

Het zou toch wel er makkelijk zijn voor iedereen als er een auto-alert zou komen (zoals in HWA1.0),
die na een vastgestelde timeout-tijd (van bijv. enkele dagen of max. 1 week) automatisch een waarschuwing per email uitgeeft naar het betreffende station plus naar de algemene groep moderatoren.
Voor die laatste groep als trigger om te gaan opletten.
Dit heeft Awekas wel, laatst had ik niet door dat mijn cumulus programma niet meer aanstond waardoor na een uur Awekas in actie kwam en mij een bericht stuurde over de uitval. Ik kon daarna gelijk ingrijpen en was alles binnen 5min weer klaar.

Dit kan een heel positief effect hebben om op te letten op de data uitval om sneller actie te kunnen ondernemen, voordeel is ook dat dit gewoon naar de aangemelde e-mail kan gaan, meldingen via forum hebben volgens mij weinig zin omdat niet iedereen hier op kijkt.
HWA1 had dit inderdaad ook, zou zeggen gewoon weer toevoegen, mail is meestal wel genoeg.
Door Toulon7559
O.a. AWEKAS en VWK hebben een auto-alert, met daarnaast ook moderatie-toezicht:
dat zie je aan de soort berichten die komen als reactie op storingen.
Net als bij HWA kijken de bovengenoemde moderatoren niet alleen naar storingen,
maar daarnaast naar consistentie & plausibiliteit van de waarden,
geholpen door functies die waarden vergelijken t.o.v. naastliggende stations,
en als er continu afwijkingen gezien worden, dan wordt handmatig ingegrepen.
Het discussiepunt bij consistentie/plausibiliteit is welke marge OK, en welke niet, en
dan is menselijke beoordeling vaak het meest effectief.

CWOP heeft ook heel goede vergelijkings-algoritmes, maar laat bewust beoordeling over aan de stationsbeheerder, naast een melding op webdisplay dat&hoelang de laatste waarde oud is.