Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Rogerde
gegroet.

Mijn weerstation (National Geographic) staat te laag en ik ben van plan het te verhogen tot 3 meter door het op een stalen paal te plaatsen.
Ik doe immers aan parapentevliegen en een goede windmeting is belangrijk.
De stalen paal zal in het midden staan van een open terrein van 30 are en is verreweg het hoogste object in een straal van 20-30 meter.
Moet ik me zorgen maken over een eventuele blikseminslag ?
Heeft iemand ervaring hier mee ?
Hartelijk dank op voorhand voor elke reactie.
Door osjohn
Je moet het zo zien dat als je zelf in een weiland staat heb je ook meer kans op inslag.
Mijn weerstation staat al 5 jaar ook gemonteert op een 30 meter hoge kantelmast en in een gebied waar toch veel onweerinslag plaats vindt, nog nooit is er schade geweest.

John van Os
Bijlagen
Mast.jpg
Mast.jpg (54 KiB) 7133 keer bekeken
Door hommel
Ik hoop dat het zo blijft met die hoge mast, bij mij is door deskundige gemeten omdat ik
regelmatig voltreffers had, nu blijkt dat hier het grondwater erg hoog zit, dus volgens de meet deskundige is bij mij een zeer goed aard geleiding met optimale kans op inslag.
Dit is bij mij voor in de wei en omgeving goed te zien aan de bomen, de meeste zijn al opgeruimd.
Met andere woorden is zeer plaats gevoelig.
Gr.
Joop
Door hommel
osjohn schrijft:
Dan is de vraag toch een beetje overbodig, door een deskundige gemeten is natuurlijk veiligger aantenemen als mijn ervaring.

John van Os

Ik had de vraag niet gesteld maar wil even reageren dat het geheel verschillend van plaats kan zijn.
1 km verder kan men wel veel last hebben van inslag, en een suk nog verder weer niet, volgens de deskundige.
Maar ja wie weet het zeker ;)
Gr.
Joop
Door hommel
Rogerde schrijft:
gegroet.

Mijn weerstation (National Geographic) staat te laag en ik ben van plan het te verhogen tot 3 meter door het op een stalen paal te plaatsen.
Ik doe immers aan parapentevliegen en een goede windmeting is belangrijk.
De stalen paal zal in het midden staan van een open terrein van 30 are en is verreweg het hoogste object in een straal van 20-30 meter.
Moet ik me zorgen maken over een eventuele blikseminslag ?
Heeft iemand ervaring hier mee ?
Hartelijk dank op voorhand voor elke reactie.

Het hoogste punt op een veld verhoogd natuurlijk gevoelsmatig wel het risico,
maar de bliksem zoek niet alleen de kortste maar de makkelijkste weg.
Dus als er ergens in de buurt een makkelijkere weg, hier bedoel ik een laag weerstand door de lucht en in de grond aanwezig is (vocht) en deze weg is langer maar wel makkelijker in geleiding te brengen (ionisatie) dan zal dat punt gekozen worden, en hoeft niet speciaal het hoogste te zijn.
Met andere woorden hier kan men en een vlak landschap geen peil op trekken hoe dit uitpakt naar mijn mening.
Ik zou wel een kunstof paal nemen met een draadloze sensor dan zit je een stuk beter!
Door osjohn
Hallo Joop

De meeste weerstations zijn voor een groot gedeelte van kunstof, dus de stroomgeleiding is dan al minimaal.
Zou je de windmeter en vaandel goed isoleren van de paal is er geen greintje pijn, de bliksem neemt de minste weerstand en snelt naar de grond.
Zijn er dan al inslagen op stalen palen bij jullie geweest ??

Ik heb hier in 32 jaar 6x blikseminslag in de buurt van 50meter van ons huis gehad zodat vele zaken in huis stuk waren, maar nog nooit op de paal !!!!!

John van Os
Door hommel
Best John,
Die isolering is goed bedoeld maar denk er even aan we praten hier over Mega-volts,en als de bliksem al een pak weg honderd meter onderweg is dan zal een enkele cm isolatie niet veel helpen.
Het doel van de kunststof paal is om de "start" ionisatie tegen te gaan.
Als er echte inslag plaats vind helpt niets meer, in een omtrek van misschien wel honderd meter is het statisch en magnetisch veld zo groot dat je het wel kunt schudde met je elektronica.
Het best is dan dat het weerstation geheel galvanische vrij van aarde en liefst nergens aan hangt (draadloos), dan is er de meeste kans op overleven van de elektronica.
De stoom die een bliksem veroorzaakt zijn kilo ampere, bij mij is al eens een geheel stuk mast inclusief zware Antenne-rotor (ham5) kompleet op een hoop gesmolten, en de coax kabel ging naar mijn traceiver, waarvan je amper nog kon vaststellen of ik tegen voor of achterkant aan keek.
Goed over de verdere schade maar te zwijgen.
Maar je kan toch het een en ander wel tegen gaan maar niet met een simpele isolatie.
Vr.
Joop
Door hommel
Dan is alles nat, dus gelijke kansen op inslag ;)
Maar van mij hoeft het allemaal niet ik geef alleen maar advies om het
risico zo klein mogelijk te houden.
Honderd mensen honderd verschillende meningen.
Vr gr.
Joop