Luc schrijft:
weerzoetermeer schrijft:
Heren,
Bij mijn weten is de hoogte meting van belang voor de weersverwachting van MC. Of dit nou 2 of 6 meter is lijkt mij niet veel uit te maken. Het is volgens mij meer voor de mensen uit Limburg en eventuele andere delen van Nederland die een stuk boven de zee spiegel wonen.
Overigens klopt de hoogte meting ook niet bij mij via de HWA module. Hij geeft aan -1 meter terwijl dit -4,2 meter zou moeten zijn. AHN geeft -4 aan dus dit klopt beter. Maar nogmaals....volgens mij is dit niet echt heel erg en is het meer voor een indicatie.
Mocht ik er naast zitten dan zal Luc hier nog wel een reactie op plaatsen.
Gr.
Thierry
Thierry,
Je verhaal klopt helemaal. De hoogte wordt alleen gebruikt door Meteo Consult om de MOS verwachtingen te corrigeren naar de juiste hoogte. Alleen in de hoogste delen van Nederland speelt dit een beetje. Maar ook daar is enkele meters afwijking geen verschil.
In google earth is de hoogte bekend. Google maps ondersteunt de hoogte echter nog niet, alhoewel er al parameters voor height in de functies zitten. Maar volgense de documentatie (en de praktijk) geeft deze altijd hoogte 0. Daarom haal ik de hoogtemeting van www.geonames.org (via een webservice).
Over de nauwkeurigheid meldt deze website het volgende (met google translate vertaald uit het Engels):
Shuttle Radar Topography Mission (Srtm) elevatie gegevens. Srtm bestond uit een speciaal bewerkt radarsysteem dat vloog aan boord van de Space Shuttle Endeavour tijdens een 11-daagse missie in februari 2000. De dataset bestrijkt landgebieden tussen 60 graden noorderbreedte en 56 graden zuiden.
Deze website is met behulp van SRTM3 gegevens met gegevens punten gelegen om de 3-arc-seconde (ongeveer 90 meter) over een breedte / lengtegraad raster.
Kortom, het klopt dat de hoogte niet altijd nauwkeurig is. Echter voor de toepassing waarvoor deze gebruikt wordt, is de nauwkeurigheid voldoende!
Gr,
Luc
Hi Luc,
Is het niet zo dat bv. Davis ook de hoogte gebruikt om zijn voorspellingen te doen ?
Zijn wij met z'n allen dan bezig om de ene keer wel nauwkeurig te zijn, sterker nog, in sommige gevallen tot het uiterste en de andere keer maar onjuiste zaken te accepteren ?
Wat willen we nu ?
Nauwkeurig, oké maar dan ook alles.
Naar eer en geweten met je hobby bezig zijn, oké maar dan ook niet zeuren op mm niveau.
Moraal van het verhaal :
We meten met twee maten !
Geachte collega's, nu alstublieft geen mm discussie over dit punt. Ik ben als zovelen bezig met een hobby en wil dat graag naar eer en geweten doen en heb geen zin om iedere keer te moeten nadenken : " Oh, lokt dit niet weer een oneindige discussie uit ? ".
Ik heb mijn punt wederom gemaakt en zal verder op dit punt ook niet meer publiekelijk op dit forum reageren.
Ik wens een ieder veel plezier met zijn hobby.
Groet,
Bert J. van Bergen