Algemeen forum voor discussie over de website
Door baroman
Luc schrijft:
Goeie ideeën. Jullie weten me wel bezig te houden :lol:

Ik zie de ijsdagen en de vorstdagen ook wel zitten. Het helmanngetal zal wat lastiger worden omdat ik daarvoor de gemiddelde dagtemperatuur moet berekenen.

(Tmax + Tmin) / 2 is te doen, maar dit is (volgens mij) niet de officiële methode. Op weerstation Kessel bereken ik deze ook elk heel uur de temperatuur te nemen en te delen door 24. Op HWA zal dat niet gaan, omdat niet elk weerstation exact op het uur en 24 uur per dag data aanlevert.

Ik zal onderzoeken hoe ik e.a. kan implementeren. Ik doe mijn best om dit voor de winter online te hebben.

Gr,
Luc

Hoi Luc.
Het houdt je van de straat, anders verveel je je toch maar:P Hi Hi
Nee maar goed, is dit te realiseren? En ook met verberg Online stations de stations die niet actueel zijn daar heb je ook weinig aan, Deze site heet niet voor niets het weer actueel.
Er kan altijd wat met je station gebeuren 'mij ook simpel zat' maar als ik dan naar Nederland actueel ga en klik op Overijssel, nou moet ik even oppassen dat ik niet persoonlijk wordt, en niets tegen deze stations heb.
Dat Wanneperveen dit weerstation is tijdelijk buiten gebruik Raalte deze gegevens zijn al meer dan 45 uur oud, dit is een behoorlijk groot veld kun jij hierin belangrijke cijfers die met Koning Winter temaken hebben inzetten dat het publiek meteen kan zien hoe het buiten is?
Ik hoop, ja voor een programmeur toch wel te doen, Wij weeramateurs regelen de toe stroom van cijfers wel en dan gaan we knallend de winter in.:lol:

Groeten Ronnie.. ;)
Door Wietse
Goed idee Joris!
Echter zou ik dan Hellman, IJsdagen en Vorstdagen achter het kopje 'Temperatuur' plaatsen, dat past namelijk mooi bij elkaar ;d.

[mieren**** modus aan]
Ijsdagen is natuurlijk IJsdagen ;)
[/mieren**** modus uit]
Door nolversteeg
Hallo meteo(programeer) vrienden,

Ik ben met mijn beknopte kennis van scripten op een idee gekomen om misschien Luc van een 24 uurs probleem af te helpen.
Als de weerstations die zelf 24 uur data kunnen opslaan en bewerken tot een hellmangetal dit aan te leveren aan HWA middels een TAG.
ik had iets gedacht van:

Code: Selecteer alles
<?php

//lees de hellmandatabase waarvan de inhoud bij start metingen 0 moet zijn
$hellmandatabase = "hellmantemperatuur/hellmandatabase.txt";
$fh = fopen($hellmandatabase, 'r+');
$hellmandatastore = fread($fh, filesize($hellmandatabase));

//bereken de gemiddelde dagtemperatuur
$gemdagtemp = $gemdagtemp=((($hiOutsideTemp)+($lowOutsideTemp))/2);

//wacht op 23:59 uur en kijk alleen naar gemiddelde dagtemperatuur onder 0 graden en verwijder het - teken
if ($stationTime =="23:59" && $gemdagtemp <= 0 ){
   $hellmangetal = str_replace('-', '+', $gemdagtemp);

//open de database opnieuw en ga naar het begin van de file en wis de data(W+)
$fh = fopen($hellmandatabase, 'w+') or die("can't open file");
//voeg oude data bij de nieuwe
$hellmangetal = (($hellmangetal)+($hellmandatastore));
fwrite($fh, $hellmangetal);
fclose($fh);
}
//end if
//lees nw data en breng het naar buiten (TAG HWA openweerdata.htx
$hellmangetal = fread($fh, filesize($hellmandatabase));
fclose($fh);
echo $hellmangetal;
?>

Misschien niet heel profesioneel maar bij mijn station wekt het mist ik niet meer malen binnen die bewuste minuut update.

een opzetje misschien
Groeten Nol
Meteo Eersel
Door Luc
@nolversteeg
Het berekenen van de Hellman op basis van Tmax en Tmin gaat me wel lukken. Daar hoeven jullie niks voor te doen.

@jorissynaeve
Goede voorzet. Ik weet echter niet of dit de juist plek is.
In de zomer heb je geen helmannen, maar warme dagen, zomerse dagen en tropische dagen. Hellmannen wil je natuurlijk per winter berekenen en niet per jaar. Zo zijn er nog een paar hobbels, maar daar kom ik wel uit....

Gr,
Luc
Door Eckie76
nolversteeg schrijft:
Hallo meteo(programeer) vrienden,

Ik ben met mijn beknopte kennis van scripten op een idee gekomen om misschien Luc van een 24 uurs probleem af te helpen.
Als de weerstations die zelf 24 uur data kunnen opslaan en bewerken tot een hellmangetal dit aan te leveren aan HWA middels een TAG.
ik had iets gedacht van:

//lees de hellmandatabase waarvan de inhoud bij start metingen 0 moet zijn
$hellmandatabase = "hellmantemperatuur/hellmandatabase.txt";
$hellmandatastore = fread($fh, filesize($hellmandatabase));

//bereken de gemiddelde dagtemperatuur
$gemdagtemp = $gemdagtemp=((($hiOutsideTemp)+($lowOutsideTemp))/2);

//wacht op 23:59 uur en kijk alleen naar gemiddelde dagtemperatuur onder 0 graden en verwijder het - teken
if ($stationTime =="23:59" && $gemdagtemp <= 0 ){
$hellmangetal = str_replace('-', '+', $gemdagtemp);

//open de database opnieuw en ga naar het begin van de file en wis de data(W+)
$fh = fopen($hellmandatabase, 'w+') or die("can't open file");
//voeg oude data bij de nieuwe
$hellmangetal = (($hellmangetal)+($hellmandatastore));
fwrite($fh, $hellmangetal);
fclose($fh);
}
//end if
//lees nw data en breng het naar buiten (TAG HWA openweerdata.htx
$hellmangetal = fread($fh, filesize($hellmandatabase));
fclose($fh);
echo $hellmangetal;
?>
Misschien niet heel profesioneel maar bij mijn station wekt het mist ik niet meer malen binnen die bewuste minuut update.

een opzetje misschien
Groeten Nol
Meteo Eersel

Ik denk niet dat het script werkt met al die smileys :)
Door jorissynaeve
Luc schrijft:
Goede voorzet. Ik weet echter niet of dit de juist plek is.
In de zomer heb je geen helmannen, maar warme dagen, zomerse dagen en tropische dagen. Hellmannen wil je natuurlijk per winter berekenen en niet per jaar. Zo zijn er nog een paar hobbels, maar daar kom ik wel uit....

Misschien per seizoen werken? In de winter worden deze getallen op de verzamelpagina getoond, in de zomer de andere getallen?
Door wsEpe
ik vind het ook een goed idee, dit wordt zeker een uitdaging met die verschillende seizoenen. Maar zou het dan ook mogelijk zijn om deze getallen op mijn site te gebruiken middels een php include script?
Bijv. een temperatuursom is niet zomaar uit de Weatherlink data te halen, terwijl ik deze wel graag een keer zou willen hebben.
Om deze nu uit de broncode van hwa te strippen, krijg ik ook wel voor elkaar, maar dit is nu niet de meeste elegante manier.