Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Regards
Ik heb sinds gisteren de Ultimeter 2100 van Peet Bros in gebruik, ben er zeer tevreden over.
De update van dit station is ongeveer 2X per seconde, Weather Display (WD) is ongeveer in 24 uur 262186 X geupdate, is wel wat anders dan 1X per 3 minuten te worden geupdate met mijn oude station.
Jammer is dat Weather Display Live (WDL) maar om de 2 seconden word geupdate, had dit graag sneller gezien, maar dit is niet anders.

Nadelen van dit station:
Station is bedraad, dus ook kans op blikseminslag.
Niet uitbreidbaar met een UV & Solar sensor.
Maar 1 verkoop punt in Nederland Rys.
Klein display op de console, men kan maar 1 functie zien (wind of temp of barometer enz. men kan wel een ‘loop’ activeren, elke 5 seconden een andere functie) je kan wel een los Weather Picture kopen, is wel vrij prijzig.

Voordelen van dit station:
Zeer snelle update, is echt ‘Live’ op de console & op de computer met WD.
Geen bewegende onderdelen in de regenmeter (Pro versie, gebeurd met het kortsluiten van een druppel, ik weet niet precies hoe het werkt, foto volgt nog een keer) 0.1mm per keer.
Cup’s van de windmeter zijn 6,6cm in doorsnee, dus met zeer lage windsnelheden moet ik ook kunnen meten, van 0.3 tot 257km/h.
1 batterij in de console (9V) verder geen batterijen.
12V voeding, dus ook te gebruiken voor onderweg, of met een zonnepaneel met kleine oplaadbare accu.

Ik denk het niet, maar hebben er nog meer mensen dit station?
Weet van een andere Topic wel een gebruiker, heb al contact met hem gehad, hij heeft hem sinds december en is er ook zeer te spreken over.
Vind het jammer dat dit station niet zo bekend is, kan zich zeker meten met een Davis denk ik (ook kwa prijs zijn ze ongeveer hetzelfde).

Heb ook nog 2 filmpjes gemaakt die op mijn site staan van de console, 1 met de windmeter en 1 met regen kan je hem ‘live’ zien draaien, is niet de beste kwaliteit maar daar gaat het niet om, zo kan men zien hoe snel hij is.

Gr Rik
Door petergroeneveld
Rik wil best je nieuwe weerstation bekijken maar de links in je bericht werken niet.
Maar ga wel even Googlen.
Door Regards
petergroeneveld schrijft:
Rik wil best je nieuwe weerstation bekijken maar de links in je bericht werken niet.
Maar ga wel even Googlen.

Heb het gezien Peter, bedankt,zat een spatie in, nog een poging (kan het niet meer aanpassen):

Ultimeter 2100
Rys
Weather Picture
Topic
site

Sorry mensen.

Gr Rik
Door weerzoetermeer
Hoi Rik,

Ik heb even je bericht aangepast zodat de linkjes weer werken ;)

Gr.
Thierry
Door Regards
weerzoetermeer schrijft:
Hoi Rik,

Ik heb even je bericht aangepast zodat de linkjes weer werken ;)

Gr.
Thierry

Thnx Thierry, je mag van mij deze en mijn andere quote wel weghalen hoor.

Gr rik
Door Eckie76
Hoe lang zijn de kabels tussen alle eenheden (hoe ver kan je de regenmeter bijv. van de windmeter plaatsen?) en hoe heb je de hoofdkabel naar binnen geleid?
Ik ben persoonlijk nooit zo blij met het boren van gaten in wanden en kozijnen.

Het lijkt mij ook wel een erg goed station, zal het zeker overwegen om hem ooit aan te schaffen mocht ik de Jackpot ooit winnen.
Door osjohn
Regards schrijft:
Ik heb sinds gisteren de Ultimeter 2100 van Peet Bros in gebruik, ben er zeer tevreden over.
De update van dit station is ongeveer 2X per seconde, Weather Display (WD) is ongeveer in 24 uur 262186 X geupdate, is wel wat anders dan 1X per 3 minuten te worden geupdate met mijn oude station.
Jammer is dat Weather Display Live (WDL) maar om de 2 seconden word geupdate, had dit graag sneller gezien, maar dit is niet anders.

Nadelen van dit station:
Station is bedraad, dus ook kans op blikseminslag.
Niet uitbreidbaar met een UV & Solar sensor.
Maar 1 verkoop punt in Nederland Rys.
Klein display op de console, men kan maar 1 functie zien (wind of temp of barometer enz. men kan wel een ‘loop’ activeren, elke 5 seconden een andere functie) je kan wel een los Weather Picture kopen, is wel vrij prijzig.

Voordelen van dit station:
Zeer snelle update, is echt ‘Live’ op de console & op de computer met WD.
Geen bewegende onderdelen in de regenmeter (Pro versie, gebeurd met het kortsluiten van een druppel, ik weet niet precies hoe het werkt, foto volgt nog een keer) 0.1mm per keer.
Cup’s van de windmeter zijn 6,6cm in doorsnee, dus met zeer lage windsnelheden moet ik ook kunnen meten, van 0.3 tot 257km/h.
1 batterij in de console (9V) verder geen batterijen.
12V voeding, dus ook te gebruiken voor onderweg, of met een zonnepaneel met kleine oplaadbare accu.

Ik denk het niet, maar hebben er nog meer mensen dit station?
Weet van een andere Topic wel een gebruiker, heb al contact met hem gehad, hij heeft hem sinds december en is er ook zeer te spreken over.
Vind het jammer dat dit station niet zo bekend is, kan zich zeker meten met een Davis denk ik (ook kwa prijs zijn ze ongeveer hetzelfde).

Heb ook nog 2 filmpjes gemaakt die op mijn site staan van de console, 1 met de windmeter en 1 met regen kan je hem ‘live’ zien draaien, is niet de beste kwaliteit maar daar gaat het niet om, zo kan men zien hoe snel hij is.

Gr Rik

Een geweldig station maar als je alle uitbreidingen neemt dan zit je aan een bedrag waarvoor je het duurste draadloze station met solar en UV, active 24uurs fan en een regenmeter van 0,2mm i.p.v. 0,25mm heb.

John
Door Regards
Eckie76 schrijft:
Hoe lang zijn de kabels tussen alle eenheden (hoe ver kan je de regenmeter bijv. van de windmeter plaatsen?) en hoe heb je de hoofdkabel naar binnen geleid?
Ik ben persoonlijk nooit zo blij met het boren van gaten in wanden en kozijnen.

Het lijkt mij ook wel een erg goed station, zal het zeker overwegen om hem ooit aan te schaffen mocht ik de Jackpot ooit winnen.

De kabels zijn ongeveer 12 meter lang, je kan ze verlengen maar dit raad ik niet aan (corrosie v.d. stekkertjes), zijn RJ11 (4 draads) & RJ12 (6 draads) stekkers (gewone telefoon formaat stekker).
De windmeter is een RJ11, de temp/hum (buiten), regen sensor en de PC aansluiting (RS232) zijn in RJ12 uitvoering, v.d. console naar de Junction Box (aanluitpunten voor de sensoren) is een 10P10C for 10-conductor cable (lijkt op een UTP kabel aansluiting) deze is ongeveer 2,5 meter lang.
Heb zelf een gat gemaakt door het beton & steen heen voor de kabels, maar dit schreef ik al dit is een groot nadeel.

osjohn schrijft:
Een geweldig station maar als je alle uitbreidingen neemt dan zit je aan een bedrag waarvoor je het duurste draadloze station met solar en UV, active 24uurs fan en een regenmeter van 0,2mm i.p.v. 0,25mm heb.

John

Valt nog wel mee John, ik was voor wat ik nu heb ongeveer €650,- kwijt zoals ik hem nu heb draaien.
Er zijn niet veel meer uitbreidingen die ik er aan zou kunnen 'hangen', misschien nog 2 dingen dat is een binnen temp/hum sensor (heb nu allen binnen temp, zit in de console samen met de barometer) en de Weather Picture misschien een keer, je kan nog wel extra temp sensoren er bij kopen dan moet je ook de Junction Box er appart bijkopen daar de aansluiting op de standaard Junction Box vol zijn nu.
Ik zelf vind dit meer dan voldoende, ik hoef geen solar & UV.
Fan heb ik er zelf in gemaakt, en de regenmeter is 0,1mm i.p.v. 0,25mm

Heb nu ook foto's geplaatst op mijn site

Gr Rik
Door SpeedyGJ
Duur maar erg snel zeg! update interval van 0.5 seconden! Daar kan davis niet aan tippen, ook de reslolutie van 0.1km/h en begin van 0.3km/h is tegenover de davis ook een hele verbetering. Alleen jammer van het schermpje die van mij wel wat meer informatie mag bevatten, ook de draadloze mogelijkheden zou voor dit station geen overbodige luxe zijn + eventuele UV/Solar sensoren en dat is wel jammer.

Kortom Davis zou qua resolutie en interval hiervan kunnen profiteren om weer boven dit station uit te komen, toch heeft Davis wel de meest uitgebreide weerstation die je maar kan bedenken, om maar even binnen een bepaald buget te blijven.
Door Regards
SpeedyGJ schrijft:
Duur maar erg snel zeg! update interval van 0.5 seconden! Daar kan davis niet aan tippen, ook de reslolutie van 0.1km/h en begin van 0.3km/h is tegenover de davis ook een hele verbetering. Alleen jammer van het schermpje die van mij wel wat meer informatie mag bevatten, ook de draadloze mogelijkheden zou voor dit station geen overbodige luxe zijn + eventuele UV/Solar sensoren en dat is wel jammer.

Kortom Davis zou qua resolutie en interval hiervan kunnen profiteren om weer boven dit station uit te komen, toch heeft Davis wel de meest uitgebreide weerstation die je maar kan bedenken, om maar even binnen een bepaald buget te blijven.

Ja hij is lekker snel, en dan te bedenken dat dit station die ik heb al zo'n 7 jaar op de markt is, het is inderdaad jammer dat er niet meer info op het display is.
Dat het niet draadloos is zal zeer zeker veel mensen tegenhouden om dit station te kopen, ben ik het met je eens.
UV/Solar dat men die niet heeft vind ik persoonlijk geen ramp, zoals ik nu mijn station heb samengesteld heb ben ik zeer tevreden mee (ieder zijn eigen eisen).
Davis is inderdaad veel uitgebreider dan dit station, klopt hellemaal, maar voor de basis vind ik het voldoende.

Wil toch nog even terug komen op wat men duur vind, heb even een rekensommetje gemaakt met zoals ik mijn weerstation nu heb vergeleken met een Davis.

Ultimeter 2100:
Console, Anemometer, aansluiting PC (normaal los te kopen, maar tegenwoordig standaard in de doos, data logger heeft men niet nodig als men de PC/Server 24 uur per dag aan heeft staan) €329,-
Shield, regenmeter PRO & temp/hum sensor voor buiten, in 1 pakket gekocht €279,-
Extra kabels €45,-
Totaal: €653,-

Davis Pro 2:
6152EU Davis €569,-
63616EU Envoy €199,- (heb ik nodig daar mijn server op zolder staat)
6510SER Data logger €149,-
6332OV Anemometer Transmitter Kit €176,- (zou ook eventueel bedraad kunnen)
Totaal: €1093,- Zonder Transmitter €917,-

Een verschil van €440,- Zonder Transmitter €264,- (komt dan nog wel een kabel bij)

Ik praat over mijn situatie, dus zoals ik hem zou willen.

Gr Rik