Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Ronny
Hallo beste Davis bezitters,
sinds 3 weken bezit ik een Davis Vantage Vue waar ik erg tevreden over ben.
Ik heb een tweetal vragen.

Mijn eerste vraag: maakt het voor een correcte regenmeting (veel) uit dat de ISS iets uit het waterpas staat? Bij mij staat het belletje namelijk iets uit het rondje (waterpasje bovenop ISS). Ik kan dat wel precies krijgen, maar dan moet ik de paal flink scheef zetten om precies waterpas uit te komen! Ik krijg dit met stellen van de ISS niet voor elkaar. Wat ik wel gezien heb is dat het lepeltje, waar het regenwater in komt, niet geheel vol hoeft te zitten om te kantelen. Dit gebeurt al als het lepeltje driekwart vol is. Het lijkt mij dat het lepeltje dus niet 'overstroomt'.

Mijn tweede vraag:
Ik heb de ISS op een RVS paal staan van 3,5 meter hoogte. Doorsnede 42 mm en binnenwand 3 mm. De paal beweegt ondanks de dikte, iets heen en weer bovenin de top. Zou dit voor een correcte regenmeting ook nadelig kunnen zijn; ik kan me voorstellen dat het lepeltje door iets beweging 'getriggert' wordt om iets te vroeg te kantelen, en zo iets meer regen te meten dat er daadwerkelijk is gevallen.
Ik ben benieuwd naar jullie visie hierover.

Met vriendelijke groeten,
Ronny
Door Mike
Hoi Ronny,

Beide dingen zijn nadelig voor een juiste neerslag meting.

Als je cupjes niet waterpas staan zal de 1 sneller de boel legen dan de ander die er juist weer langer over doet, lijkt mij tenminste ;)

Het bewegen van de mast brengt weer beweging van het water in de cupjes wat ervoor zorgt dat de kupjes ook sneller zullen omkiepen, dus ook dit geeft een nadelig effect.

Groeten, Mike.
Door FreeSpirit
Hoi Ron, :)

Misschien de mast vol gooien met zand (met een dop aan de onderkant (natuurlijk);) en eventueel aan de bovenkant)

Dat kan ook mogelijke vibraties dempen.

~ FreeSpirit ~
Door Ronny
Heren, bedankt voor het meedenken.
@Mike: het systeem van de vantage vue bestaat uit één regencupje. Vandaar dat het misschien niet zo heel erg is?
@FreeSpirit: dat lijkt inderdaad een goed idee. Ga ik doen!

Ik heb wel inmiddels tuidraden driepunts gemonteerd. Wordt het ook nog weer iets beter van.

Zoals gezegt: bedankt voor jullie reacties.
Door Mike
Ronny schrijft:
@Mike: het systeem van de vantage vue bestaat uit één regencupje. Vandaar dat het misschien niet zo heel erg is?

Nouja of juist wel heel erg, als hij niet waterpas staat dan gaat hij of te snel legen of te laat.
Maar als je waterpas wil staan en je mast staat dan erg scheef dan zou ik toch even naar de bevestiging kijken hoe hij aan je mast zit, of staat je mast soms scheef, of is hij soms krom?
Als je een mast al moet tuien dan betekend dat dat hij gaat zwiepen, dit betekend weer dat de boel niet waterpas komt.
Nu ga je tuienen, das heel goed, maar weet je nu ook zeker dat je mast op de plek van je weerstation waterpas staat?

Vind het toch een groot nadeel dat nu eigenlijk alles op hoogte moet staan wil je een beetje wind vangen, enja zo een apparaat vangt op bv 10 meter hoogte natuurlijk wel wat wind, een groot minpunt van een Vantage Vue.