Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door Willy Peters
Dag Frans,

Ik denk dat de windmeter defect is. Ook de windrichting staat op Noord terwijl de wind zo te zien uit het oosten waait.
Zet er maar een blokkade op.
Jammer genoeg kan ik het dak niet op. Vorige week geopereerd aan mijn knie. Moet dus nog even geduld hebben.

Willy
Door nolversteeg
Hoi willy,

Staat de windvaan wel de juiste richting, en draait de anemometer ?

Nol
Door SpeedyGJ
Kan indd een defecte windmeter zijn.
Bij Davis is het zo dat, als de windmeter defect is dat de windrichting naar naar het noorden wijst.
Door nolversteeg
Meteovrienden,

Anemometer kan i.v.m. de reed switch die het niet meer doet. Richting is iets moeilijker, dat is een potmeter (regelbare weerstand). Er wordt een wired windrichting/snelheid gebruikt. Kortom er komt geen data van genoemde sensoren, allebij defect is raar, meer een connector probleem. of (reset system).

groeten Nol
meteoeersel.nl
Door Overijse
Willy Peters schrijft:
Dag Frans,

Ik denk dat de windmeter defect is. Ook de windrichting staat op Noord terwijl de wind zo te zien uit het oosten waait.
Zet er maar een blokkade op.
Jammer genoeg kan ik het dak niet op. Vorige week geopereerd aan mijn knie. Moet dus nog even geduld hebben.

Willy

Op het ogenblik wijzigt je windrichting nog steeds. Staat nu op Oost en ook je windsnelheid komt nog door op HWA.

Ik zal het nog even monitoren, persoonlijk zie ik nog geen reden om je windgegevens uit te schakelen.

Grtz
Kris
Door Snarf2000
In vergelijk met je buurtstations sta je wel wat vaker op 0.
Maar er komt nog met regelmaat data deze kant op.

Het is weer de tijd van hoge luchtvochtigheid.
De periode van veel uitsluitingen.
Je ziet het elk jaar weer.
Vooral ook de temp sensoren type I en II van Davis.
Spookwaarden van honderden graden en/of -40 tot -60.
Met anemometers het zelfde verhaal.
Stormenpieken van 180 km/u zijn geen uitzondering.

Vaak allemaal te wijten aan VOCHT !

We houden het in de gaten Willy !

Frans
Door Willy Peters
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Het is inderdaad zo dat als er bij de Davis geen goede aansluiting is van de windmeter deze het noorden aangeeft en de windsnelheid 0 aangeeft. Ook op de console wordt er alleen noord aangegeven en de windsnelheid 0m/sec. Ik zag gisteravond op de weerPC dat ook, maar af en toe had ik wel heel even windrichting en windsnelheid.

Nu heb ik voor een tijdje terug ook problemen gehad en een nieuwe reed geplaatst. Ik heb toen meteen alle aansluitingen goed tegen vocht geseald.

Ik heb toen wel de draad boven in de mast door moeten knippen om de windmeter te kunnen demonteren. Later heb ik de draadjes weer aan elkaar gesoldeerd en met krimpkous weer afgeisoleerd. Nu heb ik het vermoeden dat er toch een draadje afgebroken is. Door de sterke wind gisteravond bewoog de mast behoorlijk. Dat verklaard dan ook dat ik regelmatig winddata mis. Zo te zien heb ik de hele nacht wel windgegevens gemeten. Ook nu schijnt alles goed te werken.

Heeft iemand een schema hoe de bedrading schakeltechnisch verbonden is met de ISS? Als de windmeter en windrichting dezelfde massa draad gebruiken moet mijn theorie kloppen.

Willy
Door Willy Peters
Dag Nol,

Als er een onderbreking zit in de rode draad dan heb je geen windsnelheid en geen richting meer. Maar tot nu toe gaat alles goed. Zo gauw mijn knie genezen is ga ik het dak op om het een en ander te controleren. In ieders geval bedankt voor je inbreng.

groet,

Willy
Bijlagen
capture_002_24092012_113252.jpg
capture_002_24092012_113252.jpg (11.54 KiB) 3112 keer bekeken