Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willems
#55308
Sinds een aantal weken heb ik mijn weerstation ook aangemeld als een leverancier voor data voor het weer actueel.

Ik lees de data uit via een Envoy op de PC, en via een vantage vue console. Ik heb zojuist de datalogger weer eens ingeladen in de Weatherlink software.

Nu valt me op dat er bijvoorbeeld vandaag om 11:20 één hi speed meting is van 156.1 km/u aan wind. Nou, die is er dus niet geweest. De rest van de dag heeft allemaal plausibele metingen.

Nou kan ik deze aanpassen in weatherlink zonder problemen, maar via de console kan ik deze foutieve metingen er niet zo makkelijk uithalen. Heeft iemand een tip hoe ik deze ook van de console kan verwijderen?

Alvast bedankt voor de tips.
Door Snarf2000
#55311
Hallo Willems

Die data zit in je datalogger.
Die kun je er niet uithalen, tenzij....
Je alle data wist die er in staat.

Op zich geen probleem, die loopt wel weer vol.
Behalve als je binnenkort data moet teruglezen.
Dan kom je wellicht data te kort.

Grt Frans
[size=1](Corrigeer mij als ik het mis heb)[/size]
Door WeerStationWoerden
#55316
probeer dit eens

Clear (wissen)
Hoe kunt u een dagelijkse, maandelijkse of jaarlijkse hoeveelheid wissen:
Toets de weer variabele welke u wilt wissen.
Toets 2ND daarna CLEAR, houdt CLEAR ingedrukt totdat de cijfers ophouden met
knipperen en deze nul of streepjes weergeven.
Hoe kunt u een dagelijkse, maandelijkse of jaarlijkse HI/LOW hoeveelheid
wissen:
Toets HI/LOW
Toets de weer variabele welke u wilt wissen.
Toets 2ND daarna CLEAR, houdt CLEAR ingedrukt totdat de cijfers ophouden met
knipperen en deze nul of streepjes weergeven.

Om alle gegevens te wissen: (PAS OP: dit is niet meer te herstellen,
maximale/minimale waarden, alarminstellingen en dagelijkse, maandelijkse en
jaarlijkse hoeveelheden)
Toets WIND en dan 2ND en dan CLEAR en houdt de CLEAR toets ingedrukt
waarna het aftellen van de 6 seconden op het display begint. Alle gemeten waarden
zijn nu gewist. Op het scherm verschijnt: CLEARING NOW in het Weather Center

bron= handleiding davis Vue

Mvg Gert

Willems schrijft:
Sinds een aantal weken heb ik mijn weerstation ook aangemeld als een leverancier voor data voor het weer actueel.

Ik lees de data uit via een Envoy op de PC, en via een vantage vue console. Ik heb zojuist de datalogger weer eens ingeladen in de Weatherlink software.

Nu valt me op dat er bijvoorbeeld vandaag om 11:20 één hi speed meting is van 156.1 km/u aan wind. Nou, die is er dus niet geweest. De rest van de dag heeft allemaal plausibele metingen.

Nou kan ik deze aanpassen in weatherlink zonder problemen, maar via de console kan ik deze foutieve metingen er niet zo makkelijk uithalen. Heeft iemand een tip hoe ik deze ook van de console kan verwijderen?

Alvast bedankt voor de tips.
Door Willems
#55318
Bedankt voor de reacties, de data komt inderdaad uit in de datalogger maar in weatherlink kan ik deze veranderen, dus zorg ik ervoorndat het gelijk is aan het gemiddelde van de twee metingen.

De suggestie van Gert is inderdaad de oplossing. Nu heb ik weer een normale maximale wind, niet eentje van 336 km/h

Het vreemde is dat je aangeeft dat het in de handleiding staat, ik heb de engelstalige gelezen en daarin staat bij hi/lo niet dat je een bepaalde waarde kunt resetten.

Maar de volgende keer pak ik dan de nederlandse handleiding erbij :-)

Bedankt!
Door Willems
#55509
All,

Ik heb nog contact opgenomen met Dick van weerspecialist.nl, om te vragen of hij suggesties heeft om te voorkomen dat deze vreemde pieken zich voordoen.

Hij gaf aan dat dit kan voorkomen door bepaalde bronnen van interferentie, en dat afhankelijk van het weertype dit vaker kan voorkomen. De tip die ik nu ga proberen is om het kanaal te wijzigen.

Ik zie op weather underground dat er binnen 1 km een ander station zit, ik heb contact met de eigenaar opgenomen om te kijken of hij toevallig ook een davis station heeft die op kanaal 1 zit. Nu hopen dat het probleem daarmee opgelost kan worden.

Groeten,

Pascal
Door eelderweer
#55517
Hallo Pascal,

Gebruik je een Vantage Vue ISS? Ik heb namelijk na 3 jaren gebruik ook het probleem gehad, dat ik af en toe ineens een rare winduitschieter had. Soms een week niet, en dan ineens weer wel. Na een aantal keren, heb ik de ISS uit de mast gehaald en helemaal schoongemaakt. Ook de interne stekkerverbindingen losgehaald en weer vastgezet. Daarna is het nu al 3 maanden niet meer voorgekomen. Ik heb het idee, dat een van de stekkerverbindingen een beetje slecht contact heeft gemaakt, waardoor wellicht valse schakelingen van het reedschakelaartje voor de windsnelheid werden gedetecteerd. Ik weet het niet zeker, maar het komt bij mij nu in ieder geval niet meer voor.

Groeten, Christian.
Door WeerStationWoerden
#55535
hoi Pascal
weet niet of jij het probleem alleen heb in Weather display
en niet op de display van de Vue ?
als dat zo is kan dit uit voeren
Control panel /units & Other Settings /Limits
hier ziet je staan 300 Max windspeed(kts)
maak hier bv 65 van (dit is +_ 120km/h)
zelf heb ik er ook last van dat ik plots een piek had van 180km/h
dit was niet zichtbaar op de console maar wel in weather display
en zins dit zo staat ingesteld geen last meer gehad
.. deze tip ooit eens gekregen van Frans ;)

Mvg Gert
Door Willems
#55811
Gert, helaas komt het tevoorschijn in de software en op het display. ( ik heb een envoy aan de pc en het display in de kamer staan) Cumulus filtert die pieken er automatisch uit, dus komt het gelukkig niet op de website terecht.

Christian, ik ga wanneer ik mijn station ga schoonmaken het dan ook maar eens open maken en netjes opnieuw aansluiten. Het station is minder dan 1 jaar oud. Maar als het helpt dan zou het mooi zijn.

Na het omzetten van het kanaal is het vandaag de eerste dag dat er een vreemde piek is gemeten. Maar ik had ook nog een temperatuur sensor van een la crosse station hangen. Die heb ik ook maar eens uitgeschakeld en de batterijen eruit gehaald. Helaas was het wisselen van het kanaal nog niet de oplossing.
Door Willems
#55819
Vannacht nog een paar verkeerde uitlezingen gehad, dus het lag niet aan de temperatuur sensor van het la crosse station wat er nog hing. Vandaag even de CR123 batterij vervangen, nu houd ik het nog even in de gaten want het lijkt me steeds vaker voor te komen.
Door SpeedyGJ
#55820
De batterij wissel kan een hele wonder verrichten, ik heb zelf dit probleem met de oude Vue ook gehad.
Een uitval kan ook voor foute data zorgen, hoe is het bereik de afgelopen dagen? Zitten er dippen in?