Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het ontwikkelen van functionaliteit om de historische gegevens van weerstations te tonen. Dit stond al heel lang op mijn wensen/todo lijst. Ook veel bezoekers vragen om deze functionaliteit. Vandaag heb ik deze eindelijk afgerond en getest.

Van elk weerstation bewaar ik het laatste record per dag. Daarin staan ook gegevens als Tmax, Tmin etc. Deze gegevens heb ik nu zichtbaar gemaakt op HWA. Bij elk weerstation vind je links in het menu een nieuwe optie, zie screenshot

Als je hierop klikt, krijg je een overzicht met alle maanden dat het station data heeft aangeleverd. Vervolgens kun je op de maanden doorklikken naar de maandoverzichten. Behalve de data per dag, zie je daar ook totalen als het aantal zomerse dagen etc...

De data in de historie is niet gevalideerde data. Eventuele meetfouten en/of storingen zijn daar dus zichtbaar. Dit is boven de data ook duidelijk aangegeven. Verder staat onder de data op de maandoverzichten uitgelegd hoe deze gegevens zijn samengesteld. Ik verwacht dat dit eventuele vragen bij de data beantwoord.

Mvgr,
Luc
Bijlagen
historielink.jpg
historielink.jpg (44.07 KiB) 3787 keer bekeken
Door SpeedyGJ
Ik zag em eergisteren al staan :D
Ziet er goed uit, ook mijn oude gegevens in Holwerd > Hantumhuizen kon ik bekijken :D
Ooit nog van plan om oude niet werkende stations / verwijderde stations nog uit je database te halen?
Voor de rest werkt het zoals het moet werken :)
Door Luc
SpeedyGJ schrijft:
Ik zag em eergisteren al staan :D
Ziet er goed uit, ook mijn oude gegevens in Holwerd > Hantumhuizen kon ik bekijken :D
Ooit nog van plan om oude niet werkende stations / verwijderde stations nog uit je database te halen?
Voor de rest werkt het zoals het moet werken :)
Haha, ik had de functionaliteit al opengezet voor de moderators om te testen. Blijkbaar was jij ook nog bekend als moderator, vandaar dat je dit al zag...

Ik heb geen plannen om verwijderde stations uit de database te halen. Die data stoort mij niet. Bovendien staan die stations niet meer in het overzicht. Alleen als je de directe link nog weet, kun je de stations benaderen.

Gr,
Luc
Door Snarf2000
Leuke extra op HWA Luc !!

Ik zie nou voor het eerst dat ik in 5.5 jaar leveren van data aan HWA,
15 volledige dagen geen data heb aangeleverd. (Sinds 16-3-2008)

Dat is gebeurt in mijn vakantieperiode 2009.
Sindsdien teamviewer op mijn weer pc gezet om dit te voorkomen..

Zo hebben we er weer een statistiek bij.

grt Frans
Door nolversteeg
Hele mooie toevoeging, nu kan ik ook direct zien waar de foutieve t-min t-max waarde fout gaat,

Maar jammer genoeg 3 dagen te laat, na een software wijziging nog niet in de fout gegaan.

Bedankt,

Groeten Nol
Door oli
Luc,

Mooie toevoeging! Ook erg interessant om data met andere weerstations te kunnen vergelijken op een langere termijn dan 24 uur.

Over het valideren van de data heb ik een vraagje: door veel storingen en problemen zitten er enorme gaten in mijn historie. Is er een mogelijkheid om deze data aan te vullen en om die vervolgens te valideren? Mocht het nog niet mogelijk zijn, zou dat mij een mooie toevoeging lijken. Zo zal de database met historische gegevens groter worden en hopelijk ook nauwkeuriger als men zijn/haar data valideert. Het is een ideetje, ben benieuwd hoe je hierover denkt.

Verder nogmaals complimenten voor de nieuwe toevoeging, ben er erg blij mee!

Olivier
Door Luc
oli schrijft:
Over het valideren van de data heb ik een vraagje: door veel storingen en problemen zitten er enorme gaten in mijn historie. Is er een mogelijkheid om deze data aan te vullen en om die vervolgens te valideren? Mocht het nog niet mogelijk zijn, zou dat mij een mooie toevoeging lijken. Zo zal de database met historische gegevens groter worden en hopelijk ook nauwkeuriger als men zijn/haar data valideert. Het is een ideetje, ben benieuwd hoe je hierover denkt.
Hier heb ik over nagedacht en deze optie heb ik ook overwegen. Zo'n mogelijkheid ontwikkelen is erg veel werk. Ik zal even een voorbeeld noemen:

Tijdens het testen, zag ik bij een weerstation een ongeloofwaardige uitschieter bij de windsnelheid. Deze was in het begin van de maand. Deze windsnelheid staat als max bij de dag, maar ook bij alle volgende records in die maand bij de max van de maand. Om dit te corrigeren, moeten dus bijna alle records in die maand worden aangepast. De max wind moet dan opnieuw berekend worden uit alle bestaande records. Maar wat als er dagen ontbreken in die maand? Of halve dagen en de echte max wind is in die periode opgetreden, dan kun je dat al niet meer achterhalen uit de beschikbare data.

Zo zijn er nog wel een paar lastige voorbeelden te noemen. Dit geldt ook voor neerslagtotalen, Tmax en Tmin. Bij correctie van een dagrecords moet dit overal worden doorgerekend over de rest van de maand.

Verder moet er dan ook een mogelijkheid komen om dagen/records toe te voegen die ontbreken. Kortom, dit is een heleboel werk. En ik verwacht dat slechts een handvol weeramateurs van deze mogelijk gebruik zullen maken.

Daarom heb ik er voor gekozen om te melden dat de data niet gevalideerd is. Omdat de meeste waardes wel kloppen, krijg je zo toch een goed beeld van de historie.

Verder nogmaals complimenten voor de nieuwe toevoeging, ben er erg blij mee!
Bedankt!

Gr,
Luc