Hoe wordt weerdata gebruikt om (online-)consumentengedrag te voorspellen?

Het consumentengedrag wordt beïnvloed door veel verschillende factoren. Hierbij kun je onder meer denken aan het weer. Regen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat er meer mensen aan huis bestellen. Zonnig weer daarentegen kan er weer voor zorgen dat meer mensen een terrasje pakken. Dit is dan ook hoe het weer in Nederland van invloed kan zijn op het consumentengedrag. Bovendien kan het gebruikt worden om consumentengedrag te voorspellen, waarover je meer kunt lezen in dit artikel.

Musea
Weergegevens kunnen waardevolle inzichten bieden in consumptie- en productiepatronen voor verschillende industrieën, vooral als het gaat om consumptie- en productieprognoses op basis van historische gegevens. Met het gebruik van onze historische en actuele weergegevens hebben organisaties veel verschillende mogelijkheden om hun machine learning en AI-tools zeer snel te trainen en zo betere voorspellingen te doen, wat resulteert in aanzienlijke verbeteringen in efficiëntie en planning, evenals in kostenbesparingen.

Dit heeft het Naturmuseum in St. Gallen bijvoorbeeld al gedaan. Zo onderzocht het samen met Meteomatics AG de relatie tussen het weer en het aantal bezoekers. Uit dit onderzoek bleek dat er een sprake was van een sterke correlatie tussen ongunstige weersomstandigheden en het aantal bezoekers van het museum. Deze inzichten hebben de operationele planning van het museum getransformeerd, waardoor het Naturmuseum St. Gallen bezoekersaantallen nauwkeuriger kan voorspellen en de bezoekerservaring kan verbeteren: personeelsniveau en veiligheid.

Architectuur en constructie
Desondanks kunnen niet alleen musea de weerdata gebruiken om consumentengedrag te voorspellen, ook andere industrieën vertrouwen op de gegevens over het weer. Hierbij kun je onder meer denken aan de bouwwereld. Architectuur en constructie beginnen met planning, en een deel van die planning is vaak het energie- en structurele profiel van het gebouw dat wordt gebouwd.

Het historische weerprofiel van een voorgestelde bouwplaats kan een ontwerper helpen intelligente beslissingen te nemen voordat de eerste grond wordt verplaatst. Naarmate de bouw van start gaat, omvatten werkzaamheden doorgaans het plannen van verschillende taken op meerdere werklocaties, en veel van deze taken zijn weersafhankelijk. Verschillende soorten weer, zoals kou, extreme hitte, overmatige neerslag en harde wind, kunnen de taakplanning bepalen.

Online Casino en Gaming
Weer data en andere externe factoren zoals lockdowns hebben ook een sterke invloed op de iGaming en gaming industrie. Zo ontving de website BetonWeather.io een toestroom van 100.000 bezoekers tijdens de eerste lockdowns in 2020. Ook zien goksites bijvoorbeeld een verschuiving van bets op echte sportevenementen naar esports wanneer wedstrijden worden afgezegd vanwege weer omstandigheden.

Ook online casinos zien een toename in websiteverkeer tijdens weekeindesmet slecht weer, dit is te verklaren dat meer spelers er dan voor kiezen om thuis te blijven in plaats van de stad in te gaan. Gaming bedrijven spelen handig in op weerdata door hun spelaanbod te veranderen, zo zul je bij goksites eerder aanbiedingen voor gokken op het weer, pingpong, of esports tegenkomen wanneer sportevenementen worden afgelast.

Retail en Online Shopping
Weergegevens zijn daarnaast uiterst belangrijk om winkelbedrijven te helpen de patronen van hun klanten en potentiële klanten te begrijpen, van etalages tot betalen aan de kassa en daarbuiten. Goede trackinggegevens zijn de eerste stap in het analyseproces.

Terwijl elke detailhandelaar aankooptransacties bijhoudt, volgen vooruitstrevende detailhandelaren ook bezoekersgegevens en zelfs de paden van klanten door een winkel. Al deze gegevens kunnen worden vergeleken met weergegevens om waardevolle klantpatronen te leren.

Mogelijk denk je dat weerdata alleen van belang zijn voor de fysieke winkels, maar dat is niet het geval. Ook in de online detailhandel wordt gebruik gemaakt van weergegevens. Weather Unlocked publiceerde bijvoorbeeld gegevens waaruit bleek dat tijdens perioden van zonnig weer de online verkoop daalde. Ze redeneerden dat wanneer het mooi weer is, consumenten eerder buitenshuis zijn en minder geneigd zijn om online te winkelen. Maar bij zonnig weer gaan mensen juist producten voor zonnig weer kopen, zoals barbecues en zonnebrillen.

Ook Rakuten heeft de temperatuur- en neerslagniveaus geanalyseerd om inzicht te krijgen in het effect van het weer op de online verkoop in Frankrijk. Tijdens regenachtige dagen was er een stijging van de verkoop en inkomsten, zo bleek uit de geanalyseerde weerdata van Rakuten. Bij ongunstige weersomstandigheden koopt men dus meer producten online.

Energie-industrie
De energie-industrie heeft bovendien behoefte aan analyse van weerdata vanuit een strategische langetermijnvisie en een specifieke, individuele klantvisie. Op strategisch niveau moeten energiebedrijven hun diensten en behoeften in de tijd plannen. Dit omvat het vinden van de beste plaatsen om bijvoorbeeld nieuwe windparken te bouwen en het begrijpen van het veranderende klimaat dat de vraag van de klant op de lange termijn zal stimuleren.

Veel energiebedrijven hebben grote investeringen gedaan in weersgevoelige infrastructuur. Planning met nauwkeurige voorspellingen en klimaatveranderingsgegevens op lange termijn kan helpen bij het beheren en beschermen van die infrastructuur tegen minimale kosten. Het bijhouden van energieverbruik en weersomstandigheden vereist hyperlokale historische weergegevens om ervoor te zorgen dat de dichtstbijzijnde weersomstandigheden worden gebruikt voor vergelijking.