Algemeen forum voor discussie over de website
Door wsp
@Allemaal,

Wat ik leuk vindt is dat wij ons soms in de haren vliegen hier zo, maar dat we ons toch accepteren op de een of andere manier, ja toch.
Door Weerstation Wijk
En zo hoort het toch ook.

ook ik heb een hekel aan zinnen die zonder punten en komma's en hoofdletters aan elkaar zijn geschreven zonder die leestekens is het echt niet leuk om een reactie te geven ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is vandaar dit voorbeeldje wat ik nu in deze regels heb gezet niet dan

EN MENSEN DIE VERGETEN ZIJN DAT ER EEN CAPSLOCK OP DE PC ZIT, DIE UITGEZET KAN WORDEN.

Dit alles even snel samengevat onder de noemer "Nettiquette".
En uiteraard is het niet de bedoeling om mensen "af te zeiken" op hun manier van schrijven op het forum, maar het maakt het wel een stuk prettiger als het taalgebruik enigszins aan die Nettiquette voldoet.
Door wsp
Weerstation Wijk schrijft:
En zo hoort het toch ook.

ook ik heb een hekel aan zinnen die zonder punten en komma's en hoofdletters aan elkaar zijn geschreven zonder die leestekens is het echt niet leuk om een reactie te geven ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is vandaar dit voorbeeldje wat ik nu in deze regels heb gezet niet dan

EN MENSEN DIE VERGETEN ZIJN DAT ER EEN CAPSLOCK OP DE PC ZIT, DIE UITGEZET KAN WORDEN.

Dit alles even snel samengevat onder de noemer "Nettiquette".
En uiteraard is het niet de bedoeling om mensen "af te zeiken" op hun manier van schrijven op het forum, maar het maakt het wel een stuk prettiger als het taalgebruik enigszins aan die Nettiquette voldoet.

Ok, als we toch bezig zijn, laten we bij de bron beginnen, waarom ook met geen hoofdletter en dan het woord nettiquette.

Ik weet wel wat je bedoelt, maar ik denk zelf ook dat er gebruikers erbij zijn die het zullen moeten opzoeken wat de inhoud is.
Als je met zo'n duren woorden gooit denk ik altijd van man doe normaal, vindt het zo patserig, wees blij dat je hebt kunnen leren en dat je hebt mogen leren, niet iedereen heeft dat geluk gehad.

Vroeger ging men vroeg werken, er was immers werk zat en was geld meer waard dan school, tegenwoordig zegt men van blijf maar leren, er is toch geen werk.

Laten we elkaar gewoon accepteren en als je een bericht niet wilt lezen omdat het vreemd geschreven is dan lees je het toch niet, ik doe mij de moeite omdat ik mij ook aan de laag of niet geschoolde kan aan passen en gewoon normaal blijf doen en geen dure woorden gebruikt, is zo bekakt, laten we normaal doen, dan doen we al gek genoeg.

En iedereen kan fouten maken en wat ik mij afvraag is wat is de doel van een forum, om toch vragen te krijgen beantwoord als je iets niet weet, moeten dan de gebruikers die het wel weten dan zeggen van had je maar moeten opletten en lees de handleiding maar door, of zou je het dan ook leuk vinden als iemand ja toch het antwoord kan geven, ook al is het zonder comma of punten, nee die informatie wil je dan wel graag hebben.

Trouwens bij dat laten we eerst eens zorgen dat de data en de plaatsingen van sensoren kloppen, dat vindt ik belangrijker dan tik foutjes en comma's.

hebben we niks anders te doen, dan gaan we maar op de schrijf wijze letten, wordt dan meester van een kleuterschool en ga daar de kleintjes NL leren, die kun je nog wat leren, sorry dat ik het zo omschrijf, van mij mag deze topic ook gesloten worden hoor.

Er zijn wel ergere dingen dan taal foutjes, je zult maar aan een gemo kuur liggen of een andere gemene ziekte hebben, nee hier vallen ze over de taal fouten, bah.
Door Eckie76
Het doel is dat ik een stuk tekst aangeleverd krijg, waar ik meteen duidelijkheid krijg van de situatie. Niet een tekst die zo slecht geschreven is, dat ik 47 keer moet teruglezen om te snappen wat iemand bedoelt.

"Schrijven is schrappen", een bekende kreet in de auteurswereld.
Woordeconomie: Het in zo min mogelijk woorden omschrijven van een punt dat je wil maken, daarbij de leestekens maximaal benuttend, opdat de lezer het onmiddellijk snapt. :laugh:
Door wsp
Eckie76 schrijft:
Het doel is dat ik een stuk tekst aangeleverd krijg, waar ik meteen duidelijkheid krijg van de situatie. Niet een tekst die zo slecht geschreven is, dat ik 47 keer moet teruglezen om te snappen wat iemand bedoelt.

Woordeconomie: Het in zo min mogelijk woorden omschrijven van een punt dat je wil maken, daarbij de leestekens maximaal benuttend, opdat de lezer het onmiddellijk snapt. :laugh:

Nogmaals, ik heb tot nu toe nog altijd een bericht gesnapt en gesnopen.
Het lijkt mij voor een goed beheersend iemand van de Nederlandse taal ook geen karwei is om een berict te lezen.

Als er inderdaad een slecht lezend topic is graag een link daar naar toe.
Het is ook maar hoeveel moeite je erin wilt steken om een bericht te lezen en de gemakkelijkste weg van van de minste weerstand om meteen te zeggen er staan geen comma's of punten in van ik lees het niet.

Ik vindt het een overdreven topic en ook al moet ik een topic 6 keer door lezen, sowat, ik neem mij die moeite wel en waarom, omdat nobody is perfect en er is niemand die nobody heet, dus wij zijn alle niet perfect.
Door Eckie76
wsp schrijft:
Eckie76 schrijft:

Nogmaals, ik heb tot nu toe nog altijd een bericht gesnapt en gesnopen.
Het lijkt mij voor een goed beheersend iemand van de Nederlandse taal ook geen karwei is om een berict te lezen.

Als er inderdaad een slecht lezend topic is graag een link daar naar toe.
Het is ook maar hoeveel moeite je erin wilt steken om een bericht te lezen en de gemakkelijkste weg van van de minste weerstand om meteen te zeggen er staan geen comma's of punten in van ik lees het niet.

Ik vindt het een overdreven topic en ook al moet ik een topic 6 keer door lezen, sowat, ik neem mij die moeite wel en waarom, omdat nobody is perfect en er is niemand die nobody heet, dus wij zijn alle niet perfect.

Jij begrijpt mij niet, denk ik.
Als ik zeg, dat ik mij stoor aan zeer slecht geschreven Nederlands, dan wil dat niet zeggen dat ik geen moeite wil nemen om het te begrijpen. Ik baal er juist van, dat die mensen geen moeite doen om zichzelf verstaanbaar te maken.

Maar goed, ik denk dat het onderwerp nu beter afgesloten kan worden. Terug naar het weer.
Door Eckie76
Marcel,

wij zitten allebei op een lijn als het gaat om onze wens dat de aangeleverde data op zijn minst zo correct mogelijk zijn en dat we een minimale verwachting koesteren dat iemand zijn thermosensor niet in de brandende middagzon ophangt :)

Ik verwacht alleen een beetje begrip voor het feit dat ik me stoor aan reacties zonder hoofdletters aan het begin van een zin, punten aan het eind van een zin en hier en daar een komma.

Meer vraag ik niet...
Door wsp
Hallo Olaf,

Tuurlijk snap ik jouw en anderen, maar snappen jullie ook hoe het voor een gebruiker is die niet zo aan jullie eisen kan voldoen en toch vragen heeft?

Die zal nu een drempel hebben en zich uberhaups nog afvragen zou ik iets vragen of beantwoorden?

Het forum is toch fijn voor iedereen dan moet er geen drempel komen.

Maar nogmaals Olaf als het zo erg is, geef aub mij een voorbeeld in dit forum met een bericht die jij niet begrijpt, ook niet naar 47 keer lezen, misschien dat ik hem dan kan vertalen voor je.

Maar persoonlijk heb ik zo'n bericht nog nooit hierzo gezien en als ik het niet begrijp, dan vraag ik erom of de vraag beter gesteld kan worden of meer info aub.

Elkaar helpen en niet afstoten door verkeerd taal gebruik, dat is mijn motto.
Door weerzoetermeer
Hallo allemaal,

Ik denk dat het verschil is dat er mensen zijn die niet goed kunnen schrijven en mensen die niet goed willen schrijven. Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die niet weten waar een punt, komma of hoofdletter moet staan. Dat sommige deelnemers moeite hebben met de zinsopbouw of dat iemand niet helemaal weet hoe je een bepaald woord moet schrijven, daar heb ik persoonlijk niet zo moeite mee.

Maar waarom moet ik dan de moeite nemen om een vraag van iemand te beantwoorden die niet de moeite wilt nemen om ergens even een punt te plaatsen. Dat vraag ik mij dan wel eens af. :huh:

Ik vind wel dat wij als gebruikers van dit leuke forum elkaar moeten kunnen wijzen op dit soort zaken zonder elkaar natuurlijk in de haren te vliegen. En dan bedoel ik natuurlijk niet op elk schrijffoutje maar echt op berichten die door het kompleet ontbreken van punten en hoofdletters onleesbaar zijn. Daar hebben wij allemaal profijt van. ;)

En als laatste….

Ik zie de laatste tijd regelmatig de opmerking voorbij komen dat we beter eens kunnen gaan discussiëren over het gebruik van de sensoren en de opstelling daarvan…..waarom begint niemand hier een topic over dan? :cheer:

Zo...dan wens ik iedereen weer een fantastische weerdag toe met mogelijk een berg onweer! (Estofex level 1) B)

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door wsp
Hallo Thierry,

Juiste beschrijving, maar ik kan niet van hier uit zeggen of iemand zich niet of wel de moeite neemt, dat zie ik van hier uit niet en ik weet ook de kennis niet van die iemand.

Mijn kennis is ook 0,0 over de Nederlandse taal, ipv negatief zouden wij zo iemand ook kunnen helpen, waar een forum ook voor is, of het nu taal of technische praat is.

Klein voorbeeld, ik heb geen Engels gehad, maar wordt door OPS Eumetcast flink geholpen met mijn baby Engels, daar doe ik een petje voor af, ze vallen mij niet aan maar helpen mij.

Tuurlijk schrijf ik een mail met woordenboek erbij en moet zeggen vanaf de vele communicatie en lezen van Engels kan ik mij goed behelpen op deze wereld, tuurlijk wel in Baby Engels ;-)

Waar ik gewoon bang voor ben is dat er misschien van bepaalde gebruikers geen antwoorden cq vragen komen, sorry antwoorden of vragen komen, laten we die drempel laag houden.
Ik kan mij goed voorstellen dat iemand wat het niet goed beheerst, waar ik ook een van ben, dadelijk geen zin meer heeft om te schrijven op het forum, laten we het laag drempelig houden en ik schaam mij niet om op een forum te zitten waar gebruikers niet zo goed de NL taal beheersen.

Jij kunt er niks aan doen en andere ook niet en al siemand zeer slecht NL tikt zal ik jouw en de andere niet voor aan kijken.

Maar ik snap jullie wel en hopelijk dat jullie mij ook snappen en wil ook niemand aanvallen of wat dan ook maar wel realistisch zijn, een team.