Algemeen forum voor discussie over de website
Door wsp
Eckie76 schrijft:
Marcel,

zeg nu gewoon kort en krachtig dat je dit allemaal "kopieergedrag" vindt, en draai niet zo om de hete brei heen! Jij was toch zo direct!?
Ik ben het zelfs met je eens als je zegt dat veel weeramateurs klakkeloos teksten kopieren en dat ik me dan ook afvraag wat het voor nut heeft...maar...doe ook alsjeblieft niet zo alsof Bert Peeters de Erwin Kroll van Zuid-Limburg is, want ook hij zal dankbaar gebruik maken van hetgeen hij door PROFS krijgt aangereikt.

Groet Olaf

Nee, dan moet ik je helaas ongelijk geven, ik draai er niet om heem, maar zou inderdaad willen weten hoe ze het doen, ook richting Bert.
Wat ik opmerk van Bert, want ik krijg die verwachtingen via mail, voor de rest heb ik geen contact met Bert, is dat die verwachting bijna 99,9 % van toepassing zijn op mijn lokatie en geen andere verwachting zo kort in de buurt komt, natuurlijk omdat deze prognose dezelfde locatie is dan waar ik zit.

Bij Bert kan ik niet zeggen dat het een kopië is van andere instantie's, die data van andere wijkt flink af.

Maar ik zeg toch, als je iets precies vraagt, krijg je hier altijd de volle laag, ik WIL GEWOON WETEN HOE ZE HET DOEN, dit waren geen tik fouten, maar gewoon een vraag.

Dit is geen negatieve vraag van mijn kant, maar wel een negatieve gedachten van jouw kant richting mij.

Mijn interessen is groot in deze informatie, omdat ik het zeer jammer vindt dat ik het niet zelf doe en geen kennis daarvan heb en afhankelijk van een ander ben en zoals je mij nu wel kent vindt ik dat OOK IK dat zou moeten kunnen en beheersen.

Dus maak van een normale vraag geen negatieve vraag.

Ze krijgen dus de data van prof's en dan......
Begin is er, nu het vervolg hoe men een verwachting maakt na de aanlevering van prof's.
Door Eckie76
osjohn schrijft:
Ik vind wel Olaf, jij die de Nederlandse taal beheerst en zinnen kan zo formuleren, kort, krachtig en bondig, waarom heb jij je niet aangemeld voor het weerpraatje ???

John van Os

John,

A.u.b. geen twee dingen door elkaar gaan mengen. Dat ik niet blij word van slecht taalgebruik staat los van mijn mening over de actualiteit en geloofwaardigheid van een dagelijks weerpraatje. Al zeker niet als het niet eens actueel is.

Wat betreft het "Weerpraatje": Ik zou er zelf nog niet één vrije minuut aan willen spenderen, omdat ik zelf geen meteoroloog ben, niet over de juiste middelen beschik en graag gevrijwaard blijf van mezelf verplichtingen opleggen. Al zou ik het willen, ik kán geen weersverwachting voor heel Nederland maken. Ik kan hem hooguit voor mijn eigen regio maken, en dan zelfs alleen met behulp van de meest actuele gegevens die ik krijg door professionele instanties; radarbeelden ( met dank aan Buienradar ), meerdaagse verwachting ( met dank aan KNMI, MeteoConsult etc.), Satellietbeelden ( met dank aan...en ga zo maar door.

Ok, als ik kijk op Buienradar en ik zie een partij buien onze kant op komen; dan kan ik voorspellen dat het zeer waarschijnlijk gaat regenen!

Snap je nu waarom ik zo twijfel aan het nut van een weerpraatje door amateurs?
Door Meteo Simpelveld
wsp schrijft:
Eckie76 schrijft:
Marcel,

zeg nu gewoon kort en krachtig dat je dit allemaal "kopieergedrag" vindt, en draai niet zo om de hete brei heen! Jij was toch zo direct!?
Ik ben het zelfs met je eens als je zegt dat veel weeramateurs klakkeloos teksten kopieren en dat ik me dan ook afvraag wat het voor nut heeft...maar...doe ook alsjeblieft niet zo alsof Bert Peeters de Erwin Kroll van Zuid-Limburg is, want ook hij zal dankbaar gebruik maken van hetgeen hij door PROFS krijgt aangereikt.

Groet Olaf

Nee, dan moet ik je helaas ongelijk geven, ik draai er niet om heem, maar zou inderdaad willen weten hoe ze het doen, ook richting Bert.
Wat ik opmerk van Bert, want ik krijg die verwachtingen via mail, voor de rest heb ik geen contact met Bert, is dat die verwachting bijna 99,9 % van toepassing zijn op mijn lokatie en geen andere verwachting zo kort in de buurt komt, natuurlijk omdat deze prognose dezelfde locatie is dan waar ik zit.

Bij Bert kan ik niet zeggen dat het een kopië is van andere instantie's, die data van andere wijkt flink af.

Maar ik zeg toch, als je iets precies vraagt, krijg je hier altijd de volle laag, ik WIL GEWOON WETEN HOE ZE HET DOEN, dit waren geen tik fouten, maar gewoon een vraag.

Dit is geen negatieve vraag van mijn kant, maar wel een negatieve gedachten van jouw kant richting mij.

Mijn interessen is groot in deze informatie, omdat ik het zeer jammer vindt dat ik het niet zelf doe en geen kennis daarvan heb en afhankelijk van een ander ben en zoals je mij nu wel kent vindt ik dat OOK IK dat zou moeten kunnen en beheersen.

Dus maak van een normale vraag geen negatieve vraag.

Ze krijgen dus de data van prof's en dan......
Begin is er, nu het vervolg hoe men een verwachting maakt na de aanlevering van prof's.

Goedemorgen,

Aangezien mijn naam valt in deze Topic, wil ik even reageren.
Mijn verwachtingen (dit zijn geen voorspellingen) zijn hoofdzakelijk gebaseerd op de alom bekende Chaos-theorie. Er zijn nog wel andere theorieën.
Personen welke voorspellingen maken zie ik vrijwel hetzelfde als een waarzegger. Ik voorspel niets ik verwacht alleen maar. Dit is een wezelijk verschil.
Voorbeeld: een vlinder stijgt in de tropen op en de gemaakte windverplaatsing kan onder een aantal voorwaarden bij ons een storm veroorzaken.
Bij de verwachtingen worden zeker ook actuele en historische data van anderen gebruikt om het verloop van de weersituatie te bepalen. Echter de Nederlandse instituten zijn voor mij van niet al te groot belang omdat de afstanden te klein zijn.
Van elke begin invoer worden een aantal berekeningruns gemaakt waarbij de data iets aangepast wordt, hieruit wordt de verwachting bepaald (Zie het als een soort pluim). Tevens worden diverse variabelen en bepalingen meegenomen, zoals geochrafie.
De hardware welke ik gebruik wordt behoorlijk belast wanneer ik een verwachting aan het berekenen ben. Er kunnen dagelijks maar 2 complete runs maximaal gemaakt worden. Die worden daarna nog eens beoordeeld.

Groet Bert
Door wsp
Hallo Bert,

Bedankt voor deze uitleg, ik gebruik jouw data omdat die precies op mijn locatie past, de overige verwachtingen kloppen nooit, daarom ben ik blij dat ik daar gebruik van mag maken.

Ook de manier hoe je ze maakt, tenminste tekst en uitleg, of ik het snap is het tweede, maar ik hou het toch maar bij waarnemen, draaien nu al 6 pc's en ik zeg maar zo, schoenmaker blijf bij je lees en sorry als ik het verkeerd geschreven heb.

Ik ben goed in waarnemen en jij in verwachtingen en samen bundelen we die informatie en hebben de mede bewoners van onze streek er alleen maar voordeel mee.

Ps. ik denk dat als ik er nog eens twee pc's bij zet, dan mijn vrouwtje mij de deur uitzet ;-)
Door Meteo Simpelveld
wsp schrijft:
Hallo Bert,

Bedankt voor deze uitleg, ik gebruik jouw data omdat die precies op mijn locatie past, de overige verwachtingen kloppen nooit, daarom ben ik blij dat ik daar gebruik van mag maken.

Ook de manier hoe je ze maakt, tenminste tekst en uitleg, of ik het snap is het tweede, maar ik hou het toch maar bij waarnemen, draaien nu al 6 pc's en ik zeg maar zo, schoenmaker blijf bij je lees en sorry als ik het verkeerd geschreven heb.

Ik ben goed in waarnemen en jij in verwachtingen en samen bundelen we die informatie en hebben de mede bewoners van onze streek er alleen maar voordeel mee.

Ps. ik denk dat als ik er nog eens twee pc's bij zet, dan mijn vrouwtje mij de deur uitzet ;-)

Goedemorgen Marcel,

Het is een hele interessante theorie, maar wel vrij moeilijk.
Ik ben jaren bezig geweest om deze theorie goed te kunnen doorgronden en toe te passen. Nu wordt nog regelmatig verbeteringen doorgevoerd aan de applicatie welke ik hiervoor ontwikkeld heb.
Het is een groot geluk voor me dat ik in mijn functie o.a. applicaties ontwikkel. Zodoende is de techniek niet vreemd voor me.

Groet Bert
Door Eckie76
Meteo Simpelveld schrijft:
wsp schrijft:
Hallo Bert,

Goedemorgen Marcel,

Het is een hele interessante theorie, maar wel vrij moeilijk.
Ik ben jaren bezig geweest om deze theorie goed te kunnen doorgronden en toe te passen. Nu wordt nog regelmatig verbeteringen doorgevoerd aan de applicatie welke ik hiervoor ontwikkeld heb.
Het is een groot geluk voor me dat ik in mijn functie o.a. applicaties ontwikkel. Zodoende is de techniek niet vreemd voor me.

Groet Bert

Bert,

Jouw weersverwachtingen voor jullie heuvelachtige gebied worden aan de hand van de chaostheorie opgesteld?
Leg daar eens wat meer over uit. Software die je gebruikt daarvoor enzovoorts? Dus je hebt twee pc's die de hele dag moeten rekenen en aan het einde van de dag rollen er weersverwachtingen uit?
Door Meteo Simpelveld
Jouw weersverwachtingen voor jullie heuvelachtige gebied worden aan de hand van de chaostheorie opgesteld?
Leg daar eens wat meer over uit. Software die je gebruikt daarvoor enzovoorts? Dus je hebt twee pc's die de hele dag moeten rekenen en aan het einde van de dag rollen er weersverwachtingen uit?[/quote]

Goedemorgen Olaf,

Ik heb nergens geschreven met hoeveel PC's cq servers werk. Ik heb wel gezegd dat ik per dag (24 uur) 2 complete runs kan maken.
De software welke ik voor de verwachtingen gebruik is zelf in de loop der jaren gemaakt.
Tevens heb ik nergens vermeld dat op het einde van de dag de verwachtingen eruit rollen.
De theoriën welke bestaan kan je op diverse site's vinden op internet en er zijn ook boeken voor in de handel, wel bij mijn weten hoofdzakelijk Engelstalig.

Groet Bert
Door Eckie76
wsp schrijft:
Ik vind dat andere ook mogen uitleggen hoe het werkt, niet alleen op Bert richten.
Vindt het maar stil van de heren die het weer verzorgen op HWA.

Loop toch niet zo te zuigen steeds!
Ik vraag iets aan Bert, waar bemoei jij je dan mee?
Door wsp
Olaf,

meneer van de Taal, let beetje op de uitdrukkingen, ik zuig niet, ik ben geen kind meer die zuigt of wat dan ook, ik reageer, net zoals jij ook op dit forum, of mag dit ook al niet?

Als dat jouw mening is, dan heb ik nieuws voor je, zal mij een zorg zijn wat jij vindt, ik reageer, daar is een forum voor[size=5].[/size]