Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Christian
In de 12z run (17:30 uur) kan alles nog veranderen. Ik vermoed zelf dat de kern precies boven Nederland komt te liggen aangezien GFS al een poosje speelt met het positioneren van de kern. De kern draait vaag om Nederland heen en boven zee verwacht ik 'm niet, dus ik heb het gevoel dat hij boven Nederland komt te liggen. Dat wordt dan een echte alles-of-niets kaarten.

Ik post straks de 12z kaarten wel!
Door Christian
Over een half uur is het zo ver: dan weten we hoe het onweersgebied er in de volgende run uitziet!
Door Christian
Oorspronkelijk geplaatst op een andere weerwebsite dus het commentaar bij de progtemp klopt niet volledig meer ;-)

En de nieuwe run is binnen! Het gebied is nog even sterk maar verwaaiiert iets. Laten we de 18z kaart van maandag maar even pakken.

CAPE
De -11 voor maandag is verdwenen maar de hoeveelheid potentiële energie boven het zuiden van Nederland blijft hoog: -10 maarliefst. Voor het oosten en noordoosten van het land blijft het nog even afwachten wat de runs gaan brengen, want zij lijken buiten de boot te vallen qua energie.

Afbeelding

Neerslag
Het enorme neerslagsignaal van de 6z-run is verdwenen, daar moeten we nog even op wachten in de 18z run. Dat komt naar mijn mening wel goed.

Afbeelding

Stijgende bewegingen
Op de grens van België met Frankrijk lijken er flinke stijgende bewegingen voor te komen. Dit is ook een goed voorteken voor onweer.

Afbeelding

Temperatuur/dauwpunt
De temperaturen liggen om 18Z nog relatief hoog - GFS voorspelt op de Wadden 16 a 17, in het noorden 22 en in het zuiden 27 tot 29, lokaal 30 graden. De dauwpunten liggen in dezelfde volgorde als de temperatuur gevarieerd tussen de 12 en de 20 graden, wat ook goed is voor het vormen van onweer.

Progtemp
We zien dat de temperatuur op 12 kilometer hoogte (200 hPa) ongeveer rond de -60 graden Celcius ligt. Dit was in de voorgaande runs ook al zo. Stijgt een warme luchtbel dan, dan is dat ook goed voor onweer. Ik vraag KnightDoppler om nog een wat uitgebreidere analyse van deze kaart te maken, want deze analyses snap ik ook nog niet volledig.

Afbeelding
Door Meteotines
Ik heb op mijn Meteotines site een animatie geplaatst met daarin de KANS op zwaar onweer.
De animatie is voor vandaag en morgen.

Hoe betrouwbaar het allemaal is geweest zullen we weten als de uren in de animatie voorbij zijn.

Tines.
Door Christian
Tines, om de kans op zwaar onweer in te schatten moet je deels rekening houden met CAPE en Lifted Index: deze twee indices geven alleen aan hoe zwaar het onweer zal zijn, MOCHT het tot onweer komen.

Om te kijken wat de trigger - de activator - van onweer is pak je bijvoorbeeld een frontenkaart erbij. Kijken we op deze kaart, dan zien we twee koufronten naderen. De laatste moet het zware weer gaan triggeren op maandag, in samenwerking met convergentie (omhoogdrukken van lucht als twee windrichtingen elkaar tegenkomen). De CAPE en Lifted Index geven dan alleen de zwaarte aan, en het simpele feit is dan: wordt er niet getriggerd, dan heb je niks aan CAPE en/of LI.
Door Wietse
In IE 8.0 rekt het hele forum uit, behalve als je de compatibiliteitsweergave aan zet.
Door Eckie76
Als ik de CAPE/LIFTED nu bekijk, is het risico op zwaar weer het grootst in de nacht naar dinsdag voor de zuidelijke provincies.
Uiteraard is dat alleen niet alleszeggend, maar de LIFTED is wel erg hoog. Ervan uitgaande dat eerder op de dag in Noord-Frankrijk supercellen kunnen ontstaan, verwacht ik voor Limburg 's nachts een actief blijvend systeem.
Door weerzoetermeer
Estofex geeft level 2 voor maandag!

Gr.
Thierry
Bijlagen
showforecast.png
showforecast.png (31.35 KiB) 3193 keer bekeken
Door Zaferr
Ik ga chasen maandag! ergens in t zuiden van het land, en dan kijken waar het het heftigst uitpakt.. Wish me luck! :P
Door weerzoetermeer
Gister nog even een ontlading kunnen pakken op de foto. Niet zo heel bijzonder maar toch wel leuk.

Gr.
Thierry

Afbeelding