Oorspronkelijk geplaatst op een andere weerwebsite dus het commentaar bij de progtemp klopt niet volledig meer
En de nieuwe run is binnen! Het gebied is nog even sterk maar verwaaiiert iets. Laten we de 18z kaart van maandag maar even pakken.
CAPE
De -11 voor maandag is verdwenen maar de hoeveelheid potentiële energie boven het zuiden van Nederland blijft hoog: -10 maarliefst. Voor het oosten en noordoosten van het land blijft het nog even afwachten wat de runs gaan brengen, want zij lijken buiten de boot te vallen qua energie.
Neerslag
Het enorme neerslagsignaal van de 6z-run is verdwenen, daar moeten we nog even op wachten in de 18z run. Dat komt naar mijn mening wel goed.
Stijgende bewegingen
Op de grens van België met Frankrijk lijken er flinke stijgende bewegingen voor te komen. Dit is ook een goed voorteken voor onweer.
Temperatuur/dauwpunt
De temperaturen liggen om 18Z nog relatief hoog - GFS voorspelt op de Wadden 16 a 17, in het noorden 22 en in het zuiden 27 tot 29, lokaal 30 graden. De dauwpunten liggen in dezelfde volgorde als de temperatuur gevarieerd tussen de 12 en de 20 graden, wat ook goed is voor het vormen van onweer.
Progtemp
We zien dat de temperatuur op 12 kilometer hoogte (200 hPa) ongeveer rond de -60 graden Celcius ligt. Dit was in de voorgaande runs ook al zo. Stijgt een warme luchtbel dan, dan is dat ook goed voor onweer. Ik vraag KnightDoppler om nog een wat uitgebreidere analyse van deze kaart te maken, want deze analyses snap ik ook nog niet volledig.