Algemeen forum voor discussie over de website
Door nolversteeg
Hallo Olaf,

Je moet de windtemperatuur meten als er geen wind in je tuin is kan je die maken, niet zelf blazen want dan wordt die 37 graden maar een fan die ergens de wind vandaan haalt.

groeten Nol
Eersel
Door osjohn
Ik vraag mij ook het volgende af: heb je een weerstation gekocht voor je zelf of voor een ander.

Als het tuingedeelte op het zuiden staat, ook nog in een tussenwoning, waar je zelf de meeste tijd vertoeft en je weerstation heb staan, is het dan van belang wat wij van de gemeten temperatuur vinden, of wil je zelf weten wat daar de echte temperatuur is ???

Het zou mij een worst wezen wat een ander vindt van mijn gemeten temperatuur, de plaats waar ik mij bevind is voor mij de meetplaats.

Wil ik de gemiddelde temperatuur weten in mijn omgeving, dan geeft het KNMI wel de juiste gemiddelde waarden.

Bij mij kan het regenen, 2km verder kan het droog zijn, zijn die meetgegevens dan ook niet juist ??

Wat wel zeer ieri is dat MC de gemiddelde temperatuur opgeeft aan zijn klanten vanuit Volkel, dat klopt niet.

Als MC nu zo goed zou zijn, zouden ze een aantal geijkte weerstations moeten kopen en tegen kostprijs bij goedgekeurde weeramateurs plaatsen
met de verplichting om een aantal jaren de gegevens aan te leveren, en daarmee zou ook het HWA een mooie tussenfase zijn.

John
Door Eckie76
osjohn schrijft:
Ik vraag mij ook het volgende af: heb je een weerstation gekocht voor je zelf of voor een ander.

Als het tuingedeelte op het zuiden staat, ook nog in een tussenwoning, waar je zelf de meeste tijd vertoeft en je weerstation heb staan, is het dan van belang wat wij van de gemeten temperatuur vinden, of wil je zelf weten wat daar de echte temperatuur is ???

Het zou mij een worst wezen wat een ander vindt van mijn gemeten temperatuur, de plaats waar ik mij bevind is voor mij de meetplaats.

Wil ik de gemiddelde temperatuur weten in mijn omgeving, dan geeft het KNMI wel de juiste gemiddelde waarden.

Bij mij kan het regenen, 2km verder kan het droog zijn, zijn die meetgegevens dan ook niet juist ??

Wat wel zeer ieri is dat MC de gemiddelde temperatuur opgeeft aan zijn klanten vanuit Volkel, dat klopt niet.

Als MC nu zo goed zou zijn, zouden ze een aantal geijkte weerstations moeten kopen en tegen kostprijs bij goedgekeurde weeramateurs plaatsen
met de verplichting om een aantal jaren de gegevens aan te leveren, en daarmee zou ook het HWA een mooie tussenfase zijn.

John

beste John,

We hadden het met name over de temperaturen en over het feit dat er deelnemers in ons midden zijn, die geen normale temperatuurmetingen kunnen verrichten, omdat hun thermometers "vol in de koperen" hangen.
Dat heeft verder niets te maken met tuineffect, maar met onjuist bezig zijn. (Dit kan duiden op onwetendheid, vandaar dit forum om mensen een helpende hand aan te reiken).
Blijkbaar moet ik dit keer op keer herhalen voordat men eindelijk begrijpt wat ik bedoel en dat werkt mij langzamerhand enorm op de zenuwen.

1. Ik zit niet te wachten op iemands achtertuin-broeikas toestand. Heel leuk voor diegene, dat het 37 graden is in zijn tuin, maar wat levert mij dit op?
2. Hoogstwaarschijnlijk Meteo Consult ook niet.
3. Eveneens hoogstwaarschijnlijk het KNMI ook niet.
4. Bezoekers die geïnteresseerd zijn in het weer en nog niet bekend zijn met HWA zullen zich snel achter de oren krabben bij het zien van 40-plus waarden.

Nu de ontwikkeling met het KNMI op gang komen, hoop ik wederom van harte dat iedere deelnemer het maximale uit zijn station haalt, zodat iedereen iets kan hebben aan alle geleverde data.

Groet Olaf
Door tinuz97
Het is wel een beetje dubbelop wat je zegt,begrijp me niet verkeerd he.
Je ziet liever geen hoge temparaturen,maar een stadsstation kan geen kwaad,als deze de sensor bv beschermt met een weerhut,nou die 2 vliegers gaan al niet op.
Want het is ONMOGELIJK om lage waardes zelfs in een goede afgeschermde weerhut te krijgen als je bv net zoals ik een verharde plaats hebt,en beschut zit.
En zoals je kan zien in mijn eigen topic over weerhutten,heb ik zelf toch een goede al zeg ik het zelf,zelfs met een 12cm ventilator erin.
Ik ben het met je eens als je bv een onbeschermde sensor hebt hangen,dan ben je inderdaad niet goed bezig,maar geloof me,al doe je nog zo je best,je kan best nog wel hoge waardes halen in de temparatuur ook al heb je een goede weerhut.
Door etab
Mensen die op mijn radar kijken willen weten wat de temperatuur in mijn omgeving is. Niet wat het 5 kilometer verderop in het weiland is.

En dat ik dat uiteraard tracht zo nauwkeurig mogelijk te doen mag duidelijk zijn.
Anders had ik de gamma meter laten hangen en geen moeite gedaan er een hele site omheen te bouwen.
Daarom pleit ik voor het afromen van max en min op zeg de eerste 2 3 metingen die boven of onderaan staan.

Als ik 140 rijdt is dat uiteindelijk mijn top en niet mijn gemiddelde snelheid. Dat geld voor de minnen en maxxen op de site ook.

Verder heb ik er niks op tegen dat iemand mij aanspreekt op mijn metingen als men twijfelt. Bij mij was dat reeel en heb ik het (zij het met veel moeite ) aangepast.

Maar zo meet ik ook nog steeds een andere barometerstand als mij concurent (geen HWA lid) zo een 500m verderop. Maar ik heb nu voor zover ik kan overzien er alles aan gedaan. Dus ben ik er klaar mee.

Ik vindt alleen dat er te veel gemopperd wordt over kwaliteit.
Door jansmit
etab schrijft:
Mensen die op mijn radar kijken willen weten wat de temperatuur in mijn omgeving is. Niet wat het 5 kilometer verderop in het weiland is.

En dat ik dat uiteraard tracht zo nauwkeurig mogelijk te doen mag duidelijk zijn.
Anders had ik de gamma meter laten hangen en geen moeite gedaan er een hele site omheen te bouwen.
Daarom pleit ik voor het afromen van max en min op zeg de eerste 2 3 metingen die boven of onderaan staan.

Als ik 140 rijdt is dat uiteindelijk mijn top en niet mijn gemiddelde snelheid. Dat geld voor de minnen en maxxen op de site ook.

Verder heb ik er niks op tegen dat iemand mij aanspreekt op mijn metingen als men twijfelt. Bij mij was dat reeel en heb ik het (zij het met veel moeite ) aangepast.

Maar zo meet ik ook nog steeds een andere barometerstand als mij concurent (geen HWA lid) zo een 500m verderop. Maar ik heb nu voor zover ik kan overzien er alles aan gedaan. Dus ben ik er klaar mee.

Ik vindt alleen dat er te veel gemopperd wordt over kwaliteit.

Er zit toch haast geen verschil in de barometerstand van de andere wijker en de beide heemskerse stations
Door jango
etab schrijft:
De hele discussie over kwaliteit is een te laat opgezette.

Als je kwaliteit als hoogste prioriteit stelt had je dat bij het begin van HWA direct moeten schiften.
Ik ben ook begonnen hier eerst met een Gamma setje. Daar heeft nooit iemand over geklaagd. Iedereen was welkom.
Ik denk dat het beter is om net als bij jureringen de minimalen en maximalen weg te halen om een zo reel mogelijk beeld te scheppen.

Je kan nu niet in ene verwachten dat iedereen een dure professionele set n zijn tuin hangt en daar 24 uur per dag met zijn neus boven op gaat zitten.
Ik heb inmiddels ook best wel wat geschaafd, maar ik blijf een paar tienden boven de buurt hangen.
Ik vindt het nu wel goed zo. Het is in mijn buurt nou eenmaal knetter warm altijd.

Maar bannen is een negatief verschijnsel. En ook ik werd eens geband. Zomaar zonder vooraankondiging. Je krijgt geen kans niks. boem weg.
Ook ik loop hier al even rond en dan ben ik pissig want ik laadt inmiddels ook al 1.5 jaar 24/7 mijn gegevens op. een seintje had ook gekund.
Net als een windvlaag. ik hal in de winter een harde klap. En dat ding staat gewoon op mijn dak. Maar ik woon wel 5 minuten vanaf de noordzeekust. Ben ik dan fout?????

Hallo Eric en overige deelnemers.

Ik vind niet dat deze discussie te laat op gang komt.
Naar mijn mening is dit gewoon pas later echt duidelijk geworden naarmate er steeds meer stations kwamen en daardoor meer vergelijkings stations kwamen.

Is het niet zo dat jij tot een maand geleden dacht dat je temperatuurmeting juist was en dat je na enkele reactie`s aan het werk bent gegaan om de meting te verbeteren en daardoor de verschillen met buur station`s beduidend beter overeen komen.

Het verschil wat je nu aangeeft van ongeveer 1.5° kan een verschil zijn dat veroorzaakt is door het stads effect de trend in de grafiek is ongeveer hetzelfde.

Waar het in deze discussie over gaat is het verschil in te hoog meten van stations op de gekste momenten omdat dan de zon direct op de sensor schijnt waardoor een station zijn hoogste temperatuur meet al tussen bijvoorbeeld 11.00 en 12.00 of s`avonds 19.00 en 20.00 uur.( kunnen ook andere tijden zijn )

Dit zijn momenten van de dag waarop je met een goed afgeschermde sensor in een stadstuin en dus het tuineffect en het zonnige weer zoals de laatste week je dag maximum niet kan meten dit ligt ergens tussen 15.00 en 18.00 met een kleine uitloop.

Het zijn naar mijn mening vaak station`s die weinig of niet op het forum komen en zich al helemaal niet mengen in de discussie hierover.

Ons doel is om HWA te verbeteren en het is bij verschillende stations`s nog mogelijk om betere metingen te verwezenlijken maar dat moeten die wel meewerken.

groet Jan
Door Eckie76
Jan, wij zijn het over dit punt volledig eens.

Wat ik mis op HWA is directe communicatie. Een bekende forumregel alhier: namelijk; er mag niet gediscussieerd worden over de waarden van een weerstation, vind ik met afstand het grootste probleem.
Er wordt een taboesfeer gecreëerd op deze wijze. Er wordt op indirecte wijze met elkaar in het forum gecommuniceerd en daardoor krijg je vaak irritaties.
We zijn weeramateurs, maar dat wil niet zeggen ( tenminste in mijn geval zeer zeker niet) dat we dan alles maar voor lief moeten nemen.
De meeste hobbyisten zijn zo gepassioneerd bezig met hun liefhebberij, dat het pijnlijk voor ze is, wanneer een ander er heel anders tegenaan kijkt en het niet zo nauw neemt. Dat geld niet alleen voor de weermeters, maar op alle gebieden, denk ik.

Het forum alleen is niet voldoende als communicatiemiddel als je het mij vraagt ( bescheiden mening overigens :)

De shoutbox a.u.b. z.s.m. laten wederkeren om per seconde elkaar up to date kunnen te houden. Elkaar voorzien van weermeldingen etc. Zeker op zo'n dag als vandaag moet dat gewoon aanwezig zijn. Met zoveel deelnemers en zo'n groot gebied, moet het toch super interessant kunnen zijn. Neem nu Weerwoord.be. Daar wordt op een dag als vandaag elke minuut geupdate, en dat maakt het juist zo super interessant en nuttig.

We hebben discussies genoeg gehad over het dagelijkse weerbericht. Op een weerpagina hoort een weerbericht, actueel, betrouwbaar en waaraan je iets kan hebben. Het maatschappelijk belang wordt te vaak onderschat, en dat vind ik zeer jammer. Gelukkig gaat dat nu goed!

Door het weghalen van de Shoutbox, omdat er opmerkingen gemaakt werden over andermans weerdata, ga je wederom een probleem creërem doordat je een probleem wil omtwijken.

Het gaat om de manier waarop je iets hebt aan te merken op een ander. Het gaat erom hoe de boodschap overkomt en wat je daar vervolgens mee doet.

Hopende hiermee iets te kunnen hebben bijgedragen,

mvg

Olaf Eckhardt
Door weerzoetermeer
Door het weghalen van de Shoutbox, omdat er opmerkingen gemaakt werden over andermans weerdata, ga je wederom een probleem creërem doordat je een probleem wil omtwijken.

Ik kan het toch niet laten om hier even op te reageren....

Dat er niet gesproken mag worden over andermans data is het gevolg van eerdere topics hier op het forum die aardig uit de hand liepen. Volgens mij weet je dat best en anders moet je maar even zoeken in de wat oudere berichten.

De reden van het verwijderen van de shoutbox is niet alleen gedaan vanwege de opmerking over elkaars data, waar je overigens zelf flink aan deelnam, maar ook nog om andere redenen.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door WeerstationGraveNL
Mag ik hier mijn bescheiden 2 centen aan toevoegen?

Mijn browsers (ik heb er vijf geinstalleerd) starten allemaal op met o.a. HWA. Ik klik het tabblad aan. Kijk naar de rechterkolom of de shoutbox terug is en verlaat vervolgens HWA (9 van de 10 keer)!

Waarom wil ik een shoutbox?
Het weer geeft daar regelmatig aanleiding toe.
Snel even de laatste situatie doorspreken of gewoon voor onderlinge smaltalk.
Het forum leent zich daar niet echt voor.
Bovendien moet je je woorden in het forum goed wegen, want 5 minuten later is datgene wat je schrijft via Google terug te vinden.
Dat is prima voor HWA (extra bezoekers) maar niet altijd gewenst door de schrijver.

Maar goed, Luc schreef een week of 5 geleden dat hij toch ging kijken of er een mogelijkheid was om de shoutbox nieuw leven in te blazen. Dus wie weet is die mogelijkheid er over een jaar of wat. Tot die tijd kom ik wekelijks even kijken ;)

De temperatuur is het grootste zorgenkind op HWA.
In Weather-Display kun je de gemeten temperatuur ijken.
Van de andere softwarepakketten weet ik niet of dat mogelijk is, maar dat zou onderzocht moeten worden en er zou een duidelijke handleiding over geschreven moeten worden voor de koortsachtige weerstations onder ons.
Het is totaal nutteloos om weerdata te vergelijken als de weerapparatuur niet met dezelfde mate meet.

Tot over een week :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11