Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door gerrit32
Bij de harde wind van gisteren had ik de monitor aanstaan van mijn weercomputer.
Bij een flinke windvlaag welke eruit sprong bleek dat mijn windmeter op het main screen bleef staan waar hij stond.
Verder viel mij op dat de tijd in het main screen stil bleef staan.
Dit kwam doordat WD voor de update naar het internet de bestanden voor de upload gaat genereren. Dit zie ik elke keer en zag hier dan ook geen probleem in.

Ik verwachtte echter dat na deze actie alsnog deze windvlaag aangegeven zou worden.
Dit bleek niet te gebeuren. WD schijnt dus niet na deze actie een inhaalslag te maken voor het binnenhalen van de data van de Vantage.

In WL en Cumulus staat deze windvlaag wel geregistreerd.

Zo staat in de extremen van WD andere data dan WL en Cumulus.

Is dit een bekend probleem? En is daar wat aan te doen?

Groet,
Gerrit
Door gerrit32
wslangerak schrijft:
Hallo Gerrit,

Hoeveel seconden blijft de klok in WD gemiddeld "stilstaan"?

Gr,
Kees.

Tussen de 20 en 30 seconden.
Alleen bij het genereren van de bestanden voor de upload.
Tijdens de upload loopt de klok gewoon door.

Groet,
Gerrit
Door wslangerak
gerrit32 schrijft:
Tussen de 20 en 30 seconden.

Dat is te lang. Je zou eens kunnen kijken of WD veel bestanden genereert die je niet gebruikt. Kijk eens hier: Control panel > Internet File Creation & Uploads > kijken hoeveel groene "ledjes" er zijn bij file creation. Als ze allemaal groen zijn kan je eens kritisch kijken welke je écht gebruikt of nodig hebt. Kan je er een aantal missen dan klik je op "Set" en schakel het betreffende item uit (schakelaar). Of laat ze minder vaak creëren.
Dit geeft al een enorme tijdwinst bij het genereren van de files. Je klokje staat dan misschien maar 10 seconden ofzo stil.

Verder nog de vraag of je wdwebcamcapture.exe gebruikt (webcamprogramma van WD). De laatste versie hiervan maakte mijn systeem heel traag. Ik heb hier dan ook een andere oplossing voor gevonden.

Als je al weinig files genereert, geen wdwebcam gebruikt en je systeem is toch erg traag zou je andere programma's die draaien eens onder de loep kunnen nemen. Is alles echt nodig? Dan een snellere PC overwegen of je interne geheugen wat uitbreiden.

Succes,
Door gerrit32
@Kees,

Ik heb heel kritisch gekeken naar de bestanden welke gegenereerd worden.
Bestanden welke niet zo vaak wijzigen heb ik op een uur gezet.
Sommigen zelfs op 1 keer per dag, in de loop van de nacht.
De logfiles heb ik op een half uur gezet.
Ik heb iets gewonnen, maar dat is een paar seconden.
Ook bij elke minuut wanneer het scherm ververst wordt staat hij 6 seconden stil.
Op zich is dat niet erg, maar na deze actie kan WD toch alsnog de data inlezen?
Dat gebeurt dus niet. De data is beschikbaar.

De PC is vrij nieuw en er staat niets anders op dan Cumulus, WD, WL en VVP.
Er draait niets van een camera.
Ook heb ik WL en Cumulus even gestopt om verschil te kunnen constateren.
Ik heb de hele zaak opnieuw opgestart. Ook dit maakt niets uit.

De PC is een eMachine met Intel(R) Atom(TM) CPU230 1.60 GHz 1.60 GHz 0.99 GB RAM.
Besturingsysteem XP.
Als alles draait is het geheugenverbruik 537 MB
Als de bestanden gegenereerd worden is de CPU belasting 60-80%
Normaal rond de 10-15%

Groet,
Gerrit
Door wslangerak
Gerrit, duidelijk verhaal. Maar geen duidelijke oorzaak helaas (voor mij althans).

Je hebt nog een controlemogelijkheid voor de datastroom van VVP naar WD: in je logfile (nu 102009lg.txt) moet élke minuut zichtbaar zijn. Als je minuten in de file mist, is dat een teken dat de datastroom niet constant genoeg is en dan ga je inderdaad data missen.

Ik heb geen ervaring met VVP, heb geen Davis, maar zit daar een mogelijkheid in bepaalde programma's "voorrang" te geven v.w.b. de data? Ik verwacht van niet, maar je weet nooit. Dan zou je WD voorrang kunnen geven.

Verder zou je nog kunnen proberen in je PC Weather-Display een wat hogere prioriteit te geven: ga hiervoor naar Taakbeheer (CTRL-ALT-DEL), klik tabblad "Processen", rechtsklikken op WeatherD.exe, prioriteit instellen en dan kiezen voor "Hoger dan normaal".

Dat is wat ik nog kan bedenken op het moment.
Misschien dat er Davis/VVP gebruikers zijn die dit probleem herkennen?

Gr,
Door osjohn
Je kan proberen de uploadtijd van WD iets langzamer te zetten, nu staat hij ongeveer 4 sec. bij de WD-live, zet hem eens op 8 sec.

Volgens mij is WD de gegevens nog aan het verwerken terwijl hij gaat uploaden.

met 1 GB geheugen en een vrij trage HD zal je in de upload iets trager kunnen werken.

John
Door gerrit32
Ik heb helaas nog niet veel gewonnen met de tips.

Ik ga eens kijken of ik mijn website anders op kan zetten.
Het maken van een website was voor mij geheel nieuw.
Met de huidige opzet heb ik ervaring op kunnen doen.
De wintermaanden komen er weer aan, dus dat betekent weer meer binnenactiviteiten.
Ik blijf het toch vervelend vinden dat de enige uitschieter van een meetwaarde verzuipt tijdens het uitvoeren van een programmaonderdeel in het weerprogramma.

Groet,
Gerrit