Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Dana
osjohn schrijft:
Eckie76 schrijft:
Dit zal zeker wel werken.
Een vriend van me woont in de Eifel en daar vind je vaak nachten met strenge vorst en dagen waarop het flink kan sneeuwen.
Zijn systeem is vergelijkbaar met dit en ik hoor nooit klachten.

Toch houd ik het zelf bij de vorstvrij-houd slang.
Die springt bij 1 graad boven nul automatisch aan, verbruikt heel weinig stroom en is 1 meter lang.
De slang rol ik tegen de binnenzijde van de trechter, plak die vast met tape en dan werkt het wel.

Inderdaad wel zonde dat het niet vaak tot sneeuw komt.

Het fijne aan dit systeem is, dat hij al aanspringt, voordat het vriest.
Zodoende blijft de temperatuur in de regenmeter steeds boven nul, waardoor de eerste sneeuwvlokken meteen smelten.

Bij temperaturen van -14 en mega zware sneeuwval heb ik het nog niet kunnen testen helaas :)

En wat is dat voor een slang Olaf ??

John

Dit klinkt als een tracingkabel. Die worden gebruikt om bijv. leidingen te verwarmen met snel stollende producten (paraffine leidingen enz.) Tegenwoordig word het ook gebruikt voor vloerverwarming. Zelf heb ik dit ook overwogen maar kan die alleen maar vinden op 230V. En die spanning bij een regenmeter brengt bij mij tegenstrijdige gevoelens naar boven.
Zelf ga ik experimenteren met een elektrisch element. Ik heb vrij veel ruimte omdat over de trechter die op de regenmeter geplaatst is een kleine emmer als afwerking staat. Het elementje komt tussen twee aluminium plaatjes die om de trechter zitten en de emmer word aan de binnenkant geïsoleerd.

Gr.
Door Eckie76
Dana schrijft:

Dit klinkt als een tracingkabel. Die worden gebruikt om bijv. leidingen te verwarmen met snel stollende producten (paraffine leidingen enz.) Tegenwoordig word het ook gebruikt voor vloerverwarming. Zelf heb ik dit ook overwogen maar kan die alleen maar vinden op 230V. En die spanning bij een regenmeter brengt bij mij tegenstrijdige gevoelens naar boven.
Zelf ga ik experimenteren met een elektrisch element. Ik heb vrij veel ruimte omdat over de trechter die op de regenmeter geplaatst is een kleine emmer als afwerking staat. Het elementje komt tussen twee aluminium plaatjes die om de trechter zitten en de emmer word aan de binnenkant geïsoleerd.

Gr.

Nee, het is geen tracingkabel. Het is een thermostatisch verwarmd element in slangvorm, met zeer minimaal stroomverbruik. Bij temperaturen boven de 1 graad schakelt hij automatisch uit.
Wordt gebruikt om buitenleidingen of in koude garages niet te laten kapotvriezen.

http://electrowebshop.eu/17/?module_id= ... 4_01_id=65
Door jorissynaeve
petergroeneveld schrijft:
Voor de knutselaars onder ons een complete veilige 12V verwarming voor je regenmeter inclusief foto's, aansluitschema's etc. Je moet helaas wel Duits kunnen lezen.

Bedankt. Zal ik eens bekijken. Als er iemand goed Duits kan en het wil vertalen voor de forumleden :P
Door meteo ten boer
Plaatjes even van de site halen

Verwarming van de regenmeter

Regenmeter kachel:
Bij lage temperaturen en sneeuwval kan het gebeuren dat de bevriezing regenmeter, dat wil zeggen De sneeuw smelt niet
en blijft in de trechter gevestigd, of de schommelstoel in de regenmeter bevriest en kan niet "tipping pulsen"
Mail naar de evaluatie elektronica - wordt geregistreerd door de meteorologische ergo geen neerslag.

Om dit tegen te gaan, werd de regenmeter vervolgens voorzien van een kachel.
Het verwarmingssysteem bestaat uit 4 onderdelen:

Kachels te verwarmen in de trechter
Weerstanden voor verwarming rocker en trechters
Temperatuur schakelaar (thermostaat), zodat de kachel is alleen actief bij lage temperaturen
Voeding voor de levering van stroom aan de verwarming en thermostaat

--------------------------------------------------------------------------------
Om warmte de trechter 2 kachels werden gebruikt ( Fa Conrad Electronic , Code 189163-LN)
Deze kachels zijn eigenlijk bestemd voor de verwarming van de auto vleugel spiegels, maar ook lenen zich voor warmte de trechter.
De films zijn zelfklevende en zijn vastgelopen in de Trichterwandung.

Bij 12 V die spanning, de stroom is 15 W per dia, twee dia's of 30 W.
Eerste proeven met een oude laptop voeding (15 V), echter, bleek dat de warmte te hoog was,
want na een bepaalde tijd, was de plastic bovenkant van de trechter zacht en begon te vervormen
Zo de bedrijfsspanning moest zo worden verlaagd als niet zo veel macht werd gegeven.
De makkelijkste optie was tot en met 2 weerstanden (1 Ω) in serie wenden tot de dia's.
Metingen toonden aan dat planten met een stroom van ongeveer 2 A, dan naar de film slechts 10,5 V, die ook
Permanente verwarmen van de trechter is niet in gevaar komt.

Een ander voordeel is dat deze weerstand - inderdaad, de kwestie ook warmte - als een extra verwarming voor de
Regenmeter-rocker kan worden gebruikt.
De warmte van de weerstand toeneemt ook in de trechter, maar aangezien zij niet rechtstreeks verband houden met de Trichterwandung
zijn aangesloten, verspreid de warmte "grote gebied" onder de trechter en niet selectief als in de films.
Experimenten toonden aan dat de trechter was niet te warm en de andere zelfs warmte aan de toevoeging opgelegd,
uitgebreide Trechter (zie -> Regenmeter Conversion ) Werd gemaakt.

Nu is het nog steeds geschikt voor mechanische componenten in de regenmeter:
De kabel inlaat voor de verwarming van de films die hierboven werden geboord door de buitenste Trichterwandung en de dia's
vastgelijmd aan de onderkant van de trechter. Dit heeft het voordeel dat de trechter om de regenmeter schoon
afname samen met de verwarming kabel kan.
De weerstanden, echter, de regen had alleen schommelstoel op de woningmarktonderkant de regenmeter worden bijgevoegd.
Dit was natuurlijk ook een kabelverbinding, maar aangesloten op de bestaande kabel van de dia's
nodig. Zo moet indien de trechter volledig afneembare blijven, moest ik ervoor zorgen dat de weerstanden
kunnen ook gemakkelijk worden gescheiden van de behuizing bodem.

Ik gebruikte toen de volgende oplossing:
De weerstanden zijn gesoldeerd op een matrix bord en het bord geklemd in een sleuf zaagde een aluminium buis.
Aan de onderkant van de behuizing is gelijmd met hete lijm een ongeveer 1,5 cm lang stuk van de elektrische installatie buis.
Nu kunt u eenvoudig aluminium buizen samen met het bestuur in de plastic buis invoegen en trek toen weer nodig.
Maar het zit nog steeds mechanisch sterk, zodat het kan niet draaien en de weerstand is niet de rocker
kan aanraken, die onvermijdelijk zou leiden tot het smelten van de rocker.

--------------------------------------------------------------------------------
Dat was het mechanische deel in de regenmeter, nog een temperatuur schakelaar (thermostaat) in de voeding
worden geïnstalleerd dat de kachel draait op slechts bij lage temperaturen en niet kauft in continue werking.
Naar aanleiding van een suggestie van Werner Krenn Dit was een temperatuur switch-kit ( Fa Conrad Electronic , Code 194.883 - LN) wordt gebruikt.
Deze schakelaar is in dan een instelbare temperatuur waarde actief is, voor deze toepassing was het echter noodzakelijk
dat de thermostaat schakelt bij een bepaalde temperatuur onderbijten is.
Dus was een wijziging van het origineel) circuit is noodzakelijk (inversie fase s. Anl schema.

De kit bevat ook een temperatuur sensor ( KTY ), Wordt gecontroleerd door het circuit.
Dat sonde werd uitgevoerd op een kabel door de zaak terug naar het interieur van de regenmeter
en de kabel in de uitvoering van vastgesteld met warme lijm.
De kabel is zo stijf dat de temperatuur sensor in het bedrag van de rocker "is".
Zo is de verwarming alleen ingeschakeld wanneer de temperatuur de rocker gedaald beneden een bepaalde minimale waarde.

Om voeding werd gebruikt een oude laptop voeding - is gevonden in de junk vak ;-), dat is ook de
verlenen van de nodige stroom van 2 A kan. Deze adapter is extra behuizing met de thermostaat in een binnen een
Apparatuur schuur, verbonden aan die gehecht is buiten de regenmeter.
Op de foto is nog steeds een extra stroomadapter te zien, die gebruikt wordt niet voor de regenmeter verwarming,
maar de regenlangSensor geleverd met macht.

De drempel van wanneer de thermostaat schakelt, is empirisch bepaald, omdat de exacte temperatuur in de regenmeter
alleen moeilijk te meten, en door middel van passende aanpassing van de potentiometer (P1 van het circuit) vastgesteld.
Momenteel krijgen we) de volgende schakeling ratio (-2,0 ° C voorwaarden: Verwarming aan / verwarming off = 180 sec / 90 sec
Dit is de hysteresis potentiometer (P2) aan de linkerkant te stoppen (= max. Weerstand = 220 kW).

Op basis van de laatste foto's is te zien dat de verwarming op bevredigende wijze functioneert:
In het schuurtje, is aan de regenmeter, is er nog sneeuw, terwijl de regensensor volledig gratis is.
Er was sneeuw (vanaf ongeveer 00:10 uur tot 11:15 uur, op -2,5 ° C) en de regenmeter voortdurend gesmolten sneeuw
gemeten als neerslag. Zelfs de regenlangSensor heeft een constante sneeuwval (licht blauw "lijnen" correct geregistreerd).

Photos Copyright Jörg Baumann
Door jorissynaeve
Bedankt voor vertaling.
Zou iemand weten of zo'n verwarm-folie kan aangestuurd worden door een 12V batterij ofwel het toch via netspanning+transo moet?
Voorbeeld batterij= Conrad artikel 650651 8A
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18