Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door eugel
petergroeneveld schrijft:

Verder ook wat getest met potmeter P2 maar heb hem maar op minimum gezet dus helemaal naar links omdat ik niet weet wat hij nou precies doet. Als ik wat meer tijd heb dan test ik dit nog wel uit. Misschien iemand anders een uitleg wat P2 precies doet?

De +kabel naar de weerstand aan het relais heb ik aan O aangesloten, kan op de foto van jou niet precies zien of jij dat ook hebt. Verder heb ik de LED in de deksel van de kabeldoos gemonteerd zodat hij zichtbaar is en ook een extra schakelaar waar je de verwarming mee kan uitschakelen.

Peter.

P2 dient voor een fijnafstelling tussen de in en uitgangstemperatuur, zo zie ik het!

De "+" is hier ook op O aangesloten.

De voeding ligt hier nog op de werkbank. Deze wordt nog aan de muur gemonteerd en zodra het warmer word buiten gaat de stekker van de voeding uit het stopcontact.

Gisterenavond de sneeuwdoop gehad en deze is goed verlopen. Om 20:00 is het beginnen te regen. Later ging dat over in sneeuw. In wswin is dit perfect waargenomen en tot 01:00 is er neerslag gevallen. Werk perfect dus.

Groeten Marcel.
Door osjohn
eugel schrijft:
Hallo,

vandaag ook bezig geweest met de regenmeterverwarming volgens de Willy (meteo wijchen)methode. Gezien het weer zal ik af moeten wachten of ik hem nog echt kan testen met sneeuw in de trechter.
Anders ben ik alvast voorbereid op de winter 2010/2011 :)

Heb hier ook de thermostaat via conrad gekocht. De weerstand 10 Ohm/100Watt is een geschenk.
Thermostaat in een kabeldoosje gemonteerd, en kort op de mast bij het weerstation geplaatst.
De 12v voeding staat hier in de garage. Via een grondkabeltje wordt de spanning naar het weerstation getransporteerd.
Binnenkort alleen de trechter aan de binnenkant nog bekleden met isolatie folie
en dan is het gereed.

Groeten Marcel,

weerstation Hengelo gld.

Waar heb jij dan de temperatuur sensor geplaatst, ik zie hem niet zitten ??

John
Door petergroeneveld
eugel schrijft:

Verder ook wat getest met potmeter P2 maar heb hem maar op minimum gezet dus helemaal naar links omdat ik niet weet wat hij nou precies doet. Als ik wat meer tijd heb dan test ik dit nog wel uit. Misschien iemand anders een uitleg wat P2 precies doet?

De +kabel naar de weerstand aan het relais heb ik aan O aangesloten, kan op de foto van jou niet precies zien of jij dat ook hebt. Verder heb ik de LED in de deksel van de kabeldoos gemonteerd zodat hij zichtbaar is en ook een extra schakelaar waar je de verwarming mee kan uitschakelen.

Peter.

P2 dient voor een fijnafstelling tussen de in en uitgangstemperatuur, zo zie ik het!

De voeding ligt hier nog op de werkbank. Deze wordt nog aan de muur gemonteerd en zodra het warmer word buiten gaat de stekker van de voeding uit het stopcontact.

Gisterenavond de sneeuwdoop gehad en deze is goed verlopen. Om 20:00 is het beginnen te regen. Later ging dat over in sneeuw. In wswin is dit perfect waargenomen en tot 01:00 is er neerslag gevallen. Werk perfect dus.

Groeten Marcel.

Mooi dat het bij je al gewerkt heeft! Zo heb ik de + ook aangesloten alleen gaat de LED dan aan als de verwarming uitgaat en uit als de verwarming aangaat is dit bij jou ook het geval? Maar dat geeft verder niet. Oké P2 is dus een fijnafstelling maar weet niet of dat zo nodig is voor onze toepassing om met P2 zo nauwkeurig af te stellen, zoek dat later nog uit.
Door osjohn
eugel schrijft:

Peter.

Groeten Marcel.

Mooi dat het bij je al gewerkt heeft! Zo heb ik de + ook aangesloten alleen gaat de LED dan aan als de verwarming uitgaat en uit als de verwarming aangaat is dit bij jou ook het geval? Maar dat geeft verder niet. Oké P2 is dus een fijnafstelling maar weet niet of dat zo nodig is voor onze toepassing om met P2 zo nauwkeurig af te stellen, zoek dat later nog uit.

Je kan ook een weerstand van 470K en een ledje erbij plaatsen tussen Q en C

John
Door nolversteeg
Hasllo Peter ,Marcel,

P2 is de regelaar voor de hysteresis van de verwatming dwz. het schakelpunt van de verwarming wordt groter of kleiner gemaakt, bv schakelen tussen 1gr. en 10 gr. of tussen 3gr en 7 graden waar de gemiddelde temp met p1 geregeld wordt., ik heb wel gemerkt dat de weking van p2 niet zoveel doet ongeveer 1,5 graad in de zwaai wan de temperatuur.

groeten Nol
Meteo Eersel
Door petergroeneveld
osjohn schrijft:
eugel schrijft:

Peter.

Groeten Marcel.

Je kan ook een weerstand van 470K en een ledje erbij plaatsen tussen Q en C

John

Dat zou ook kunnen John maar als je het eenmaal weet dat als de LED aanstaat dat dan de verwarming uit is, dan vind ik dat goed. De LED gaat toch vrij constant aan en uit en ik hoef maar te kunnen zien of het relais nog werkt. En als je hem in de lasdoos hebt zitten of zoals in jouw geval onder de emmer dan zie je de LED helemaal niet meer. :laugh:
Door petergroeneveld
nolversteeg schrijft:
Hasllo Peter ,Marcel,

P2 is de regelaar voor de hysteresis van de verwatming dwz. het schakelpunt van de verwarming wordt groter of kleiner gemaakt, bv schakelen tussen 1gr. en 10 gr. of tussen 3gr en 7 graden waar de gemiddelde temp met p1 geregeld wordt., ik heb wel gemerkt dat de weking van p2 niet zoveel doet ongeveer 1,5 graad in de zwaai wan de temperatuur.

groeten Nol
Meteo Eersel

Oké Nol duidelijk. :) Had zelf ook al gemerkt dat door P2 te verstellen dat het voor ons doel weinig uitmaakt.
Door osjohn
nolversteeg schrijft:
Hoi John,

Is ook zo ,en we gaan er vanuit dat alles blijft werken zoals het hoort,maar een relais wat stroomloos wordt en dan de verwarming laat draaien daar kan ik niet helemaal mee leven, gezien de hitte die van de weerstand af komt.

groetjes Nol

Wat ook een voordeel van dit bouwpaket is Nol, je heb geen temp. begrenser nodig.

Bij mij gaat hij bij 7 graden uit, is voldoende omdat de sensor op gelijke hoogte zit van de wip.

Wat jij graag wil, ik ook !!!, dat het relias geactiveert wordt zodra je verwarming nodig heb maar dan zit je ook vast aan een max. temperatuur begrenzing.

Daarom is het voorstel om de 615910-89 nog niet zo,n dom idee als je de sensor in de Vantage monteert.

Dan heb je nog een beter systeem als Vantage, die heeft maar een beveiliging tot ongeveer 40 graden, wat ik erg hoog vind.

John
Door nolversteeg
Hallo John,

ik heb gisteren het geheel gemonteerd, net op tijd omdat de buitentemperatuur nu boveb het schakelpunt licht , ik heb het huis van de sensor van de oregon gedemonteerd en deze tegen de tempsenor van de tempunit geplaatst en gisterenavond en vanacht een grafiek laten maken deze scakeld tussen de 5,3 gr en de 8,5 gr bij een buitentemp van 2,5 graden, dit is met de hystersis P2 op Minimaal bij 3,4 graden houd hij op met schakelen en zie je dat de isolatie in de regenmeter zijn werk doet.
kortom de schakeling werkt uitstekend ,waar ik ook nog wel mee zit is de inwerking van vocht in de emmer, ik zag gisteren dat van de oregon tempsencor het hele dunne draadje al aan het oxideren was tewijl deze toch me een dubbel huis under een afdak hangt, ik denk dus dat de schakeling goed ingespoten moet worden met een vocht isolerende lak.

groeten Nol
Meteo Eersel
Door tinuz97
Goed bezig hier allemaal,krijg er ook zin in.
Maar ik wacht nog eventjes maar op advies van John.
Tzt wil ik er ook 1 in monteren,al is het maar voor de volgende winter :)