Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door fbockstael
Hoi Geert,

Feitelijk is het niets anders dan de beugel die bij de VP2 geleverd is, alleen is de nieuwe iets dikker en iets breder. In eerste instantie had ik een beugel van 50 mm, maar die paste niet door het smalle deel van de openingen in de VP2.
Een beugel van 54 mm past wel maar die zit dan door het bredere deel.
Ik ben bezig een foto klein te maken, dus die komt zo snel mogelijk.

Overigens is vannacht alle data keurig verzonden en geregistreerd.
Het werkt weer dus.

Groet,

Franklin
Door fbockstael
De foto van de uitlaatbeugel. Je kunt zien dat hij iets breder is dan de muurbeugel, maar hij past dan weer wel door het bredere deel van de VP2.
Bijlagen
DSC_0072__2_.jpg
DSC_0072__2_.jpg (139.79 KiB) 3365 keer bekeken
Door Regards
Hallo overbuurman Franklin,

Ik hoop dat ik zo vrij mag zijn om mijn mening te geven?

fbockstael schrijft:
Sinds vanmiddag is alles weer in orde (hoop ik). Er is een nieuwe condensator gesoldeerd op de printplaat van de ISS ......

Je heb toch nog niet zo lang je Davis? persoonlijk vind ik dit niet mogen voor zo'n duur station dat je zelf moet gaan lopen solderen om de condensator te vervangen.
Ik weet niet of dit gebruikelijk is voor een condensator dat hij zo snel kapot is, anders hebben ze er een hele slechte condensator er in gezet.
Je leest dit meer op het forum maar ik vind dat dit niet moet kunnen voor zo'n duur station.
Voor mij is het ook maar afwachten wat de Ultimeter gaat doen, ik heb hem nu ook nog maar sinds een jaar.

fbockstael schrijft:
....... en de ISS is op een nieuwe locatie gehangen, achter in de tuin aan de schuur.......

Mooie beugel heb je nu voor de ISS, maar de opstelling vind ik persoonlijk niet erg goed.
Het is beter om de ISS een meter hoger te zetten, je hebt nu geen airflow en je gaat last krijgen van stralings warmte/koude van de schuur muur.
Ik denk niet dat je nu goede gegevens gaat krijgen.

Gr Rik
Door AenG
Franklin,

Dat past inderdaad perfect. Ik heb hetzelfde probleem.
Ik wil mijn VP2 een andere plaats geven. Daarvoor wil ik een pijp ergens in de tuin in het beton zetten zodat deze ook zichtbaar is via mijn cam. Mijn pijp is 49mm dik en die past niet door die beugel van de VP2. Ik moet dus ook een andere kopen.
Is dat soms een beugel voor een uitlaat die je hebt gekocht?

gr Geert

Bijlagen
pijp.jpg
pijp.jpg (81.33 KiB) 3365 keer bekeken
Door AenG
Ik zit weer niet goed te gelezen. Het is inderdaad een beugel voor een uitlaat.
Heb je die hier vandaan?
http://www.brezan.nl/

Nog een andere vraag. Ik bestel af en toe iets bij Conrad, dus lijkt het mij handig om gelijk een condensator mee te bestellen. Alleen vraag ik mij af hoelang de levensduur van dit onderdeel is?
Door fbockstael
Tja, de levensduur....daar ben ik gelukkig nog niet achter. De vorige heeft het ongeveer 1,5 jaar uitgehouden. Het solderen was overigens een fluitje van een cent, maar ik ben ook wel de mening toegedaan dat het wel erg snel is voor een behoorlijk duur instrument.
Voor de zekerheid heb ik dus maar een reserve condensator meebesteld. Mocht hij weer eens kapot gaan hoef ik in ieder geval geen 3 dagen te wachten.
Wat betreft de uitlaatbeugel, niet bij Brezan, maar die hebben hem ongetwijfeld ook. De locale automaterialenhandel heet Wiveco.

De opstelling, tja, ik heb daar over nagedacht hoor, maar op deze plaats valt hij ook wat minder op "tussen de aardbeien".
Ook waar ik woon is vandalisme en criminaliteit geen onbekend onderwerp.
Misschien hang ik er nog wel een ketting of een bewegingsmelder aan, de mogelijkheden moet ik nog bekijken.
Stralingswarmte van de muur zal waarschijnlijk nog wel meevallen hoop ik.
Het is een schuur zonder verwarming en de muur waar de ISS hangt is aan de noordzijde.
Voor wat betreft de koeling van de ISS kan altijd nog een fan overwogen worden denk ik.
Maar ik houd het in de gaten of ik dagelijks hoog scoor in de regio met de temperatuur.
Zoals op dit moment is het zeker niet een van de warmste plekken in Zuid-Holland.
Misschien mag ik daar voorzichtig uit concluderen dat het mogelijk meevalt, maar het is natuurlijk niet echt warm nu.
Door Regards
fbockstael schrijft:
Tja, de levensduur....daar ben ik gelukkig nog niet achter. De vorige heeft het ongeveer 1,5 jaar uitgehouden. Het solderen was overigens een fluitje van een cent, maar ik ben ook wel de mening toegedaan dat het wel erg snel is voor een behoorlijk duur instrument.
Voor de zekerheid heb ik dus maar een reserve condensator meebesteld. Mocht hij weer eens kapot gaan hoef ik in ieder geval geen 3 dagen te wachten......

Levens duur v.d. condensator ben je wel achter gekomen deze is ongeveer 1,5jaar, is niet echt lang dus, ik hoop dat je nu een betere kwaliteit er in heb gesoldeerd, want dit schiet niet op dan als je dit elke keer om de 1,5 jaar moet gaan doen dan.
Afwachten hoe lang het deze nu uithoud dan.

fbockstael schrijft:
..... De opstelling, tja, ik heb daar over nagedacht hoor, maar op deze plaats valt hij ook wat minder op "tussen de aardbeien".
Ook waar ik woon is vandalisme en criminaliteit geen onbekend onderwerp.
Misschien hang ik er nog wel een ketting of een bewegingsmelder aan, de mogelijkheden moet ik nog bekijken.
Stralingswarmte van de muur zal waarschijnlijk nog wel meevallen hoop ik.
Het is een schuur zonder verwarming en de muur waar de ISS hangt is aan de noordzijde.
Voor wat betreft de koeling van de ISS kan altijd nog een fan overwogen worden denk ik.
Maar ik houd het in de gaten of ik dagelijks hoog scoor in de regio met de temperatuur.
Zoals op dit moment is het zeker niet een van de warmste plekken in Zuid-Holland.
Misschien mag ik daar voorzichtig uit concluderen dat het mogelijk meevalt, maar het is natuurlijk niet echt warm nu.

Stralingswarmte, hier bedoel ik mee als de zon er op komt te staan (bij jouw in de avond als ik het goed heb) op de muur, deze word warm en geeft dan die straling af aan je sensor, bij kou is het bijvoorbeeld in de winter, een heldere nacht de kou komt dan op de muur en geeft dan een lagere temp dan dat het is.
Fan zal hier niet veel aan kunnen doen, ik denk dat je dan het effect zelfs versterkt.
Als de zon schijnt dan is mijn temp sensor 95% v.d. tijd als de zon opkomt en weggaat in de volle zon.
Ja vandalisme, dit is altijd een moeilijk iets, ik heb mijn temp/regen unit op de schutting met mijn buren staan, vanaf de straat is hij duidelijk te zien, maar er is gelukkig nog niets gebeurd.
Heb jij geen mogelijkheid om hem bijvoorbeeld ook op de schutting te zetten? (maak eens een overzichtsfoto van je tuin).

Gr Rik
Door fbockstael
Hoi Rik,

Een overzichtsfoto heeft niet zoveel nut ben ik bang.
Ik woon in een hoekhuis dus de ene kant van de tuin valt al af eigenlijk, dat is de straatkant.
De andere kant is volledig begroeid door een laurierboom van de buren, dus daar heb ik dan weer problemen met de regenmeter.
Ik denk dat ik het voorlopig zo moet houden nog even. De zon komt eigenlijk ook 's avonds niet op die muur omdat hij ongeveer in het verlengde daarvan ondergaat.
Alleen heel even 's ochtends staat de zon op de muur, ik denk ongeveer van 10.00 tot 11.30.
Gedurende de middag hangt mijn tempsensor achter de schuurdaklijn zodat de zon er niet helemaal op schijnt. Overigens stond de ISS eerst op het dak en daar wel in de volle zon. Weliswaar iets meer luchtbeweging te verwachten daar op 8-9 meter hoogte.

Ik waardeer het dat je mee probeert te denken, maar zoals ik al zei, misschien even zo houden, aankijken en op basis van de resultaten maar een besluit nemen.

Groet,

Franklin
Door Regards
fbockstael schrijft:
Hoi Rik,

Een overzichtsfoto heeft niet zoveel nut ben ik bang.
Ik woon in een hoekhuis dus de ene kant van de tuin valt al af eigenlijk, dat is de straatkant.
De andere kant is volledig begroeid door een laurierboom van de buren, dus daar heb ik dan weer problemen met de regenmeter.
Ik denk dat ik het voorlopig zo moet houden nog even. De zon komt eigenlijk ook 's avonds niet op die muur omdat hij ongeveer in het verlengde daarvan ondergaat.
Alleen heel even 's ochtends staat de zon op de muur, ik denk ongeveer van 10.00 tot 11.30.
Gedurende de middag hangt mijn tempsensor achter de schuurdaklijn zodat de zon er niet helemaal op schijnt. Overigens stond de ISS eerst op het dak en daar wel in de volle zon. Weliswaar iets meer luchtbeweging te verwachten daar op 8-9 meter hoogte.

Ik waardeer het dat je mee probeert te denken, maar zoals ik al zei, misschien even zo houden, aankijken en op basis van de resultaten maar een besluit nemen.

Groet,

Franklin

Hé die Franklin,

Ik probeer inderdaad mee te denken als je dit niet erg vind.
Zoals jezelf al omschreef heeft een foto dan niet veel zin nee, heb je geen ketting zaag :lol:
Het is dan even aankijken wat hij dan doet ja, blijft altijd lastig een goede plek te vinden voor je 'spullen' maar dat maakt het wel uitdagend om goede resultaten te hebben wat de beste opstelling is, mijn sensor heeft ook bij mij al heel de tuin gezien, zoals ik hem nu heb is dit het beste.

Suc6 verder.

Gr Rik