Algemeen forum voor discussie over de website
Door FreeSpirit
Ik beloof dat ik, . . . .

. . . . . komend weekend, proeven doen met een Hygro/Temp-sensor, die ik dan in de vrieslade ga leggen, met een extra digitaal temperatuur metertje met een sensor aan een draadje, die ik aan de batterijen plak, plus dat ik een voltmeter over de batterijen ga zetten, en ga dan domweg kijken, en (met de hand op papier loggen) hoe het spaningsverloop is, ten opzichten van de indalende temperatuur, in de batterijen.

Dit doe ik over een bepaalde tijd. Misschien 90 minuten. Zie wel.

Dit zal ik eerst met twee Alkalines gaan doen.
Daarna met twee Lithiums, en dan (komt het)
De combinatie 1x Alkaline met 1x Lithium.

En dan ben ik benieuwd hoe die curven ten opzichten van elkaar lopen.
En dat zal ik hier gaan melden en laten zien.

Goed, . . . het is niet helemaal op zijns laboratoriums, maar het zal wel een bepaald dynamisch spanningskarakter laten zien, waar interessante conclusies, uit getrokken kunnen worden.

(Pfffffff . . . . wat een zin) :silly: sorry, dat ik zo ben.

~ FreeSpirit ~ :)
Door wslangerak
Ik zou hier toch voorzichtig mee zijn:

Het echte probleem bij het gebruiken van verschillende batterijen is , dat de batterij die het eerst leeg is, eigenlijk een verkeerd gepolariseerde LAADstroom door zich heen krijgt.
Door electrolyse kunnen dan chemische stoffen vrijkomen die gevaarlijk zijn en/of kan er explosiegevaar optreden wegens zeer brandbare gassen en/of warmteontwikkeling.
Als je dezelfde batterijen gebruikt die even vers zijn , is die kans vrijwel nihil, doe je dit echter met alkalines, lithium, NiMH en NiCd cellen door elkaar heen, dan kun je grote problemen verwachten.

Voor je 't weet is je sensor naar de... ehm... knoppen.
Door FreeSpirit
Jouw argumenten zijn heel plausibel, maar de spanningsbron zal nooit helemaal naar nul kunnen dalen, gezien in de dingen een voltage regeling zit.
Bij een bepaalde minimum spanning stopt het stroomverbruik.

Oké, goed . . . het wordt algemeen geadviseerd (letterlijk geschreven in de handleidingen) dit niet te doen.
Maar het laatste woord is hier nog niet over uitgesproken.
Het zou leuk zijn, als je wel, dat winterse-spannings-mango, met een nieuw gevonden truc kunt oplossen. En Dat! . . is de uitdaging !!!

Nogmaals, je argument is plausibel.

Ik ga er een nachtje over slapen.

Gr. ~ FreeSpirit ~
Door BeArt
Leuk idee,

maar helaas zit er wel een addertje onder het gras.
Door de verschillen in de interne weerstand van de battarijen zal in theorie er geen gelijke belasting onstaan. Daardoor loopt 1 batterij veel sneller leeg als de andere. Daarom moet je ook nooit batterijen van verschillende typen combineren.
Trouwens kan ook bevestigen dat ik nooit uitval van sensoren door verzwakking van het signaal heb gehad door koude. De storingen op de 433Mhz zijn bijna altijd de oorzaak.

Wat de Eneloops (oplaadbaar) betreft ben ik wel zeer positief. Geen ervaring in mijn weerstation maar wel met alle andere apperatuur. Heb al mijn dure hoge-capaciteit Duracells in de prullebak gegooid. Hoge capaciteit staat namelijk gelijk aan hoge zelfontlading. En veel electronica gebruik je niet dagelijks, dus op het moment dat je ze nodig hebt zijn ze halfleeg of leeg. Sinds ik de eneloops heb, zijn ze altijd vol (nauwelijks zelfontlading) en gaan ze in gebruik ook nog veel langer mee.
Misschien wel een optie voor de windmeters met solarcel.

Mvrg Bart
Door Weerstation Kaatsheuvel
wslangerak schrijft:

Het echte probleem bij het gebruiken van verschillende batterijen is , dat de batterij die het eerst leeg is, eigenlijk een verkeerd gepolariseerde LAADstroom door zich heen krijgt.
Door electrolyse kunnen dan chemische stoffen vrijkomen die gevaarlijk zijn en/of kan er explosiegevaar optreden wegens zeer brandbare gassen en/of warmteontwikkeling.
Als je dezelfde batterijen gebruikt die even vers zijn , is die kans vrijwel nihil, doe je dit echter met alkalines, lithium, NiMH en NiCd cellen door elkaar heen, dan kun je grote problemen verwachten.

Dit is wel HEEL belangrijk VOOR IEDEREEN. Bedankt Kees.
Door FreeSpirit
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
wslangerak schrijft:

Dit is wel HEEL belangrijk VOOR IEDEREEN. Bedankt Kees.

Reactie:

Zucht, . . . Het gaat hier om minimale stroompjes van 0,01mA tot 0,05mA
en niet die super stromen van 8 á 12 AMPere die je in de modelhobby tegen komt. er zal geen molecuul gas in je sensor komen.(geloof me nou maar)
Door dit feit is het interessant om het experiment uit (of eens) te voeren.

~ FreeSpirit ~
Door weatherservice
Mooie reclame lijkt mij voor de website op de hoofdpagina :). Hier heb ik weinig tot niets aan, want wat ik heb geleerd met een DVP2, zo weinig mogelijk prutsen en het weerstation zelf het werk laten doen.
Door Overijse
weatherservice schrijft:
Mooie reclame lijkt mij voor de website op de hoofdpagina :). Hier heb ik weinig tot niets aan, want wat ik heb geleerd met een DVP2, zo weinig mogelijk prutsen en het weerstation zelf het werk laten doen.

Het is niet omdat jij er niets aan hebt dat de rest er niets aan zou kunnen hebben natuurlijk.