Tjonge zeg... kijk je één dag niet op het forum en dan ineens deze ontwikkeling...
Alles is ongeveer al gezegd, maar toch even mijn korte mening.
Het Weer Actueel is een prima hobbymatig initiatief geweest, dat sneller gegroeid is dan iedereen verwachtte. Da's hartstikke positief en het is niet verwonderlijk dat daar op wordt gereageerd op de manier zoals Meteo-Consult het nu doet. Logisch.
Wat te denken van bijvoorbeeld Weather Underground? Velen van ons leveren ook daar data aan en kijk eens hoe commercieel WU is? Als je niet bent ingelogd als gebruiker vliegen de advertenties om je oren. Ook op deze site storen sommigen zich aan de banners. Laten we wel zijn, iedere hobby kost geld, maar het moet wel leuk blijven. Logisch dat Luc c.s. een klein beetje van de gemaakte kosten op die manier terug willen zien.
Meteo Consult heeft echter weinig of niets met hobby te maken. Een puur commercieel bedrijf en daar is niks mis mee. Dat MC Het Weer Actueel een bruikbare bron van data vindt, kunnen wij als verzamelde amateurs best trots op zijn. Maar anderzijds mag tegenover het gebruik van die data best een "vergoeding" staan. In welke vorm dat moet gebeuren zal een klein comité zich over moeten buigen.
Ik denk zelf inderdaad aan het kosteloos beschikbaar stellen van bijvoorbeeld MOS-verwachtingen voor je eigen regio in de vorm van XML of iets dergelijks, waar je makkelijk een gebruikerscode aan kunt hangen zodat het exclusief voor ons toegankelijk is. Want dat is wel belangrijk vind ik: Het Weer Actueel is blijkbaar zo exclusief en bijzonder dat Meteo Consult óns heeft benaderd. En dan moet de "vergoeding" voor het gebruik van onze data ook exclusief voor ons zijn en blijven.
Meteo Consult en Luc, verzin iets leuks/nuttigs wat wij op onze eigen pagina's
exclusief kunnen gebruiken en ik juich de samenwerking van harte toe!
Succes allemaal en groeten,