Algemeen forum voor discussie over de website
Door deja46
Hallo allemaal,

Het lijkt mij een goede deal zoals het in de brief staat. Zoals al eerder opgemerkt: Het is toch mooi als een professioneel bureau jouw gegevens kan gebruiken. En wij zullen er ongetwijfeld ook het e.e.a. van opsteken. Ik ga er dan wel van uit dat wij toegang krijgen tot anders onzichtbare info van MC.

Groet,

Jan Dekker
Nieuwerkerk a/d IJssel
Door Wietse
Wietse schrijft:
Of we krijgen allemaal weerbeeld gratis op onze pc, is ook nog niet gek. Die hebben helemooie kaarten.

Groetjes, Wietse.

P.S Verder vind ik het wel een leuk plan ;).

Ik wil nog even iets toevoegen aan mijn reactie.
Ik vind ook dat ze op minstents een link moeten plaatsen naar het desbetreffende station. En ook wil ik dat het niet wordt gebruikt voor betaling, zoals bijvoorbeeld bij meteo24.

Verder vind ik het wel een leuk idee, als het maar gratis blijft en dat wij er iets van terug zien en krijgen ;).

Groetjes, Wietse.
http://www.meteo-almelo.nl
Door CoenVS
Beste allemaal,

Met aandacht heb ik de vele reacties op de posting van Luc gelezen.
Hopelijk lukt het om met de volgende puntsgewijze items voldoende in te gaan op jullie vragen en opmerkingen.

- De weergegevens zullen op www.weer.nl vrij beschikbaar zijn. Daar zullen we ook niet te veel presenteren en met een link naar jullie site zodat de bezoekers ook op www.hetweeractueel.nl gaan en blijven kijken. Die blijft ook gewoon als open website bestaan. Op het Weerkanaal kunnen we verwijzen naar de site. Ook dat zullen we met Luc verder vormgeven.

- We hebben er geen probleem mee als zo’n MOS-verwachting (alleen) op jullie eigen websites wordt gepresenteerd. We willen wel graag voorkomen dat deze verwachtingen op andere websites zomaar opduiken en daarom lijkt het een goed idee in de presentatie van deze verwachting iets op te nemen over de samenwerking van Meteo Consult en Hetweeractueel. Daar zullen we met Luc verder vorm aan geven.

- Directe inkomsten haalt Meteo Consult niet uit deze data. We kunnen iets extra’s bieden op het Weerkanaal en op de site, maar daar staan geen extra inkomsten tegenover. Dit is met Luc vooraf besproken. Mochten we mogelijkheden zien om de data tegen betaling te verkopen, dan zal dat altijd in overleg gaan met Luc en de deelnemers. Die rechten hebben we met deze samenwerking niet. Als we mogelijkheden zien, dan zal dat in goed overleg met Luc en jullie besproken worden. Op betaalsites zoals meteo24 komt de data ook niet.

- We spreken met Luc over een evt. onkostenvergoeding voor het beheer wat hij doet om het netwerk uit te breiden en te onderhouden.

Bij deze een goed en voorjaarsachtig weekend gewenst!

Coen Verrijn Stuart (Meteo Consult)
Door johnny2020
Hallo,

Heb ik als belg is aan?

Verder vind ik dit een prima idee, zolang de aangeleverde data naar meteoconsult vrij te verkrijgen zijn.

Mvg
Stephane
Door Efjee
Luc,

Ik vind dit een uitgelezen kans, om de samenwerking aan te gaan met Meteo Consult en ben hier dus grote voorstander van.
Zeker voor onze regio voldoende info krijgen voor het regionale weer lijkt me een goede tegenprestatie.
Als je nog iemand nodig hebt om mee te denken oid. dan kun je mij altijd benaderen. Ben nog niet zo lang bezig, maar wel erg enthousiast.

Grtz
Efjee
Door Doornenburg weerstation
het lijkt me dat de discussie een stuk duidelijk heeft gegeven, ben ook meer positief na het antwoord van de meteo consult medewerker Coen.
Mijn eerste reactie was geen doemdenkerij, maar maar een -bezint eer ge begint- start van de discussie.

groeten,
gerard
Door Meteonoord
Hallo mede weerwaarnemers,

Na de mededeling van Luc over de voorgenomen samenwerking het volgende :

Ik denk dat in de vorige zin de oplossing zit opgesloten te weten samenwerking ! Samenwerken met respect voor elkaars kunnen en niet zoals in de TV artiesten wereld : wie heeft de hoogste kijkcijfers cq. hits op de site.

Natuurlijk is het mooi om op je eigen site een voorspelling te kunnen zetten gebaseerd op gegevens van MeteoConsult, natuurlijk is het mooi een link te hebben op de MeteoConsult site maar............

Er is nog een verschil. Wij zijn met z'n allen bezig met een hobby in tegenstelling tot MeteoConsult die winsten moet generen om bestaansrecht te hebben.

Een vergroting van die winstkans zou kunnen zijn het hebben van een groot netwerk van waarnemers. Op zich is winstmaken niet vies echter in het kader van samenwerken moet dat natuurlijk wel verdisconteerd zijn.

Ergo, bezint eer ge begint. Mijns insziens is het goed de lijnen naar MeteoConsult open te houden en te bespreken maar maak een eindovereenkomst die voorgelegd kan worden aan de producenten van de gegevens te weten de waarnemers.

Resumerend lijkt mij dit in ieder geval een goede ontwikkeling die zeker verder uitgediept dient te worden. Op initiatief en onder leiding van Luc is een goede site opgezet met doorsnee genomen betrouwbaar gegevens. Laten we dat voor ogen houden.

Ik zie de ontwikkelingen met spanning tegemoet.

Met collegiale groet,

Bert J. van Bergen
Door JozBaz
Beste weeramateurs,

Aanvankelijk was ook voor mij het voordeel voor de weeramateurs een beetje vaag, maar na de toelichting van MC - te weten bronvermelding met link, en een (gratis) MOS verwachting op de sites van de amateurs - ben ik enthousiast. Goede deal waar alle partijen voordeel bij hebben.

Groeten,

Jos
Weerstation Son en Breugel
Door wslangerak
Tjonge zeg... kijk je één dag niet op het forum en dan ineens deze ontwikkeling...;)

Alles is ongeveer al gezegd, maar toch even mijn korte mening.
Het Weer Actueel is een prima hobbymatig initiatief geweest, dat sneller gegroeid is dan iedereen verwachtte. Da's hartstikke positief en het is niet verwonderlijk dat daar op wordt gereageerd op de manier zoals Meteo-Consult het nu doet. Logisch.

Wat te denken van bijvoorbeeld Weather Underground? Velen van ons leveren ook daar data aan en kijk eens hoe commercieel WU is? Als je niet bent ingelogd als gebruiker vliegen de advertenties om je oren. Ook op deze site storen sommigen zich aan de banners. Laten we wel zijn, iedere hobby kost geld, maar het moet wel leuk blijven. Logisch dat Luc c.s. een klein beetje van de gemaakte kosten op die manier terug willen zien.

Meteo Consult heeft echter weinig of niets met hobby te maken. Een puur commercieel bedrijf en daar is niks mis mee. Dat MC Het Weer Actueel een bruikbare bron van data vindt, kunnen wij als verzamelde amateurs best trots op zijn. Maar anderzijds mag tegenover het gebruik van die data best een "vergoeding" staan. In welke vorm dat moet gebeuren zal een klein comité zich over moeten buigen.

Ik denk zelf inderdaad aan het kosteloos beschikbaar stellen van bijvoorbeeld MOS-verwachtingen voor je eigen regio in de vorm van XML of iets dergelijks, waar je makkelijk een gebruikerscode aan kunt hangen zodat het exclusief voor ons toegankelijk is. Want dat is wel belangrijk vind ik: Het Weer Actueel is blijkbaar zo exclusief en bijzonder dat Meteo Consult óns heeft benaderd. En dan moet de "vergoeding" voor het gebruik van onze data ook exclusief voor ons zijn en blijven.

Meteo Consult en Luc, verzin iets leuks/nuttigs wat wij op onze eigen pagina's exclusief kunnen gebruiken en ik juich de samenwerking van harte toe!

Succes allemaal en groeten,
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 45