Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door djdive
Hallo Allen,

Wie kan me helpen, het volgende.
Ik heb een schuin dak en heb ongeveer 40cm boven de nok mijn weerstation staan (een Davis Vue) in de hoop dat hij zo goed gemonteerd zit.

Alleen ik merkte al dat ik regelmatig vreemde temperatuur afwijkingen krijg bij mooi weer en deze worden helaas dan ook doorgestuurd naar HWA waardoor ik ten opzichte van de andere stations hier in de buurt erg afwijk.

Nu ben ik zelf al gaan zoeken om te zien wanneer ik deze waarde krijg en merk dat het ik deze waarde krijg voornamelijk in windstille omstandigheden met de zon op het schuine dak in de middag.
Het lijkt er op dat de warmte van het schuinedak omhoog stijg (wat logisch is ;-) )
Maar dat de sensor in de VUE hierdoor een hogere waarde aangeeft.

Wie ken dit probleem en wat zou ik er aan kunnen doen.
Ik hoor het graag.
Mvg,
Dieuwert
Door jorissynaeve
Dag Dieuwert.

Een normaal weerstation wordt 1.5m boven gras gemeten in open veld en in een weerhut. Jouw opstelling lijkt mij eerder op (zeg maar 5m) boven de grond te hangen + boven een dak. Bij zonnig weer neemt een dak enorm veel warmte op, hetgeen ook afgegeven wordt aan jouw thermometer. Vermits er weinig wind is blijft er een laag rond het dak dat soms heet kan worden en waarin jouw thermometer hangt.
Ik vermoed dat dit de grootste oorzaak is van jouw vreemde temperaturen.

Verbeter mij indien verkeerd ;)
Door SpeedyGJ
Ik heb mijn spul ook op dak staan, de temp hangt op kleine 3 meter boven het dak, momenteel voor de n/nw wind meet ik wat te hoog, gezien in die richting bomen staan en bijna vrijwel wind stil is.
Enige wat ik je kan aanbevelen is: Je station wat hoger plaatsen :)
Door djdive
Ik zal er van het weekeind een foto van maken. hoe de situatie er uit ziet.
Ik ben het er mee eens dat de temperatuur meter ongeveer 1.5 meter boven het maaiveld moet zitten alleen die wordt lastig met de Vue ;)

Nu heb ik denk ik een klein voordeel, ik heb maar een schuindak aan 1 zijde van het huis, de andere kant is een balkon.
Ik denk dat ik een poging ga doen om ipv recht boven de nok het station te plaatsen hem een stuk boven het balkon te plaatsen, hierdoor kom ik ongeveer 3.5meter boven het balkon en heb dan geen last (hoop ik) van opsteigende warmte van het dak

Ik heb voor het gemak een schets gemaakt wat mijn idee is.

Zou dit beter kunnen gaan werken?
Bijlagen
voorbeeld-0f7aa8cd9aa1c01e64f4a926f9dd7ce2.jpg
voorbeeld-0f7aa8cd9aa1c01e64f4a926f9dd7ce2.jpg (20.85 KiB) 3873 keer bekeken
Door SpeedyGJ
Dat zal misschien iets helpen maar je bent zeker nog niet van het probleem af, uitstraling kan bij rustig weer toch nog je weerstation bereiken.
En dan kom je ook met het volgend probleem, de wind zal schuin tegen het dak omhoog worden gestuwd waardoor je waarschijnlijk te laag of te hoog zal gaan meten. Hou hier rekening mee.
Door kees ws middelburg
De windmeter is toch los te koppelen van vue met een transmitterkit ??
Het kost dan weer wel geld dat weet ik maar je bent dan wel van het probleem af .
De vue op 1.5 mtr en de windmeter op het dak .

Grt Kees ws Mdl
Door djdive
Ik denk dat het beter is dat ik de optie van Kees eens ga onderzoeken.

Vooraf zal ik eens kijken wat de invloeden in mijn tuin zullen zijn, wordt vervolgt.
Gr,
Dieuwert
Door jeroenzwart
kees ws middelburg schrijft:
De windmeter is toch los te koppelen van vue met een transmitterkit ??
Het kost dan weer wel geld dat weet ik maar je bent dan wel van het probleem af .
De vue op 1.5 mtr en de windmeter op het dak .

Grt Kees ws Mdl

Mijn idee! De temperatuur meten op grotere hoogten en dicht bij het huis levert hoedanook onbetrouwbare metingen op! Dus zoals Kees aangeeft: loskoppelen die handel. Ik heb gedurende bijna 2 jaar mijn ISS gehad op 6 m boven het maaiveld (zodat de solar- en uv-sensor zo min mogelijk invloed hadden van bomen/bebouwing). De sensor zat op een paal tegen de garage op ca. 3 meter boven het dakvlak op voldoende afstand van het huis (afstand ca. 5 m). De invloed van het dak op de temperatuur was verwaarloosbaar, maar de invloed van de hoogte niet! De temperatuur bleek erg achter te blijven, waardoor ik bij zonnig weer overdag te lage temperaturen meette en bij helder weer 's nachts te hoge temperaturen. Deze afwijking kon wel oplopen tot 3 a 4 graden! In de tuin zijn de omstandigheden wellicht ook niet optimaal, maar ik denk wel beter dan op grotere hoogte.
Overigens als ik je nog een tip mee mag geven voor de windmeter: 40 cm boven de nok van het dak is echt veel te weinig om de wind betrouwbaar te kunnen meten. Mijn ervaring is dat je minimaal op 4 m boven het dakvlak moet meten om de invloed van de bebouwing te kunnen verwaarlozen. Ik heb mijn windmeter op 4 m boven het dakvlak, ca. 2,5 boven de nok van het dak, horizontale afstand tot de nok ca. 1,5 m. Ik bereik daar stabiele metingen mee...
Succes met de beslissing om je station anders te plaatsen.

Groet, Jeroen