Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Josje
Hallo mede weeramateurs.
Ik heb het idee dat mijn anemometer erg traag is(de ronddraaiende windcups)En het idee dat deze misschien vuil is..Deze staat wél waterpas.
Maar waar moet ik nu precies op letten,en voorzichtig mee zijn? Gaan deze er goed van af?En ook weer op..?
Nu weet ik niet of hier al meerdere topics van waren,heb al liggen spitten hier(waren er best veel),mocht dit wel zo zijn heb ik eroverheen gelezen,bij deze excuses.
Iemand raad of tip voor mij? Alvast bedankt Josje
Door Josje
Hoi Frans,Dank je voor het meezoeken.
met andere woorden eraf blijven.:blush:
Ik zal het hele verhaal nog eens goed doorlezen,en mocht ik dan nog vragen hebben,dat ik ze hier maar stel.Dit is voor mij de beste optie denk ik.
Josje
Door Josje
Hallo mede weeramateurs
Ik schreef dit in een eerdere topic:

Ik heb het idee dat mijn anemometer erg traag is(de ronddraaiende windcups)En het idee dat deze misschien vuil is..Deze staat wél waterpas.
Maar waar moet ik nu precies op letten,en voorzichtig mee zijn? Gaan deze er goed van af?En ook weer op..?

Nu zit ik nog steeds met dit probleem..Wordt dit voor mij een nieuwe anemometer kopen?:blush:
Ik probeer deze vandaag van het dak af te halen,en maar bekijken van wat ik kan,en niet kan.Ik hoop dat iemand nog een tip voor me heeft!
Fijne dag Josje
Door jango
SpeedyGJ schrijft:
Ik denk dat het toch het beste is om een nieuwe windmeter te halen :)
Oplossen kan maar ik denk dat je om de maand wel weer op dak kan gaan.

Dit lijkt mij een nog al voorbarige oplossing.
De VP werkt met een droog lager systeem wat geen onderhoud nodig heeft en als zodanig ook niet beter kan laten werken

Volgens mij heeft Josje nog een vrij nieuwe VP2 , hij is tenminste nog maar kort op het forum en heeft al veel vragen gesteld over installeren en dergelijke. Niets mis mee trouwens, want van vragen word je wijs.

Het probleem wat Josje waarschijnlijk heeft is dat hij de cups te hoog heeft opgedrukt tijdens het in elkaar zetten, waardoor de cups wat aanlopen tegen het vaste gedeelte van de wind meter.

Tip voor Josje;
Haal maar van het dak, dan met inbussleutel even los draaien en de cups wat naar beneden trekken op de as en dan weer vast draaien.
Er mag gerust speling op zitten.
Wel even beneden testen of daarna meting geregistreerd word anders zou het kunnen dat je nog 1 keer het dak op moet.

Na deze actie lijk mij dat je probleem moet zijn opgelost.

succes.

Grt. Jan geen onderhoud
Door weerzoetermeer
Josje,

Vertel eerst eens waarom je denkt dat je anemometer traag is. Heb je vergelijkings materiaal? En dan bedoel ik niet een nabuur station maar een anemometer die naast je Davis staat opgesteld. Alleen dan kan je namelijk een vergelijking maken. Als je de anemometer naar beneden hebt gehaald en de windcups draaien gewoon soepel, is er niets aan de hand. Bij twijfel gewoon met de anemometer even terug naar de winkel gaan.

Gr.
Thierry
Door Josje
Dank allemaal voor de goede raad!
Ik kom net van het dak af,en heb de zaak goed bestudeerd.
Op de vraag van Thierry WZ:de vraag of ik vergelijksmateriaal had.Antwoord ja.Ik heb ook nog een LaCrosse 3600 draaien.Het verschil was duidelijk te zien!De rest tussen deze 2 stations komt goed met elkaar overeen,temperatuur,windrichting alles oke,maar die windsnelheid...Toch even gekeken naar wat Jango(Jan) zei.En inderdaad! Er was wat speling op de cups,maar naar mijn inzicht te weinig.Ik heb de cups wat naar beneden getrokken op de as en vastgezet.Hoop op Gods zegen dat het nu goed is.Nu even wachten op wat wind,zodat ik even alles kan vergelijken.
Dank allemaal voor de goede raad en tips,jullie horen nog van me of alles nu wel oke is.
Groetjes Josje
Door Josje
Hallo allemaal,
Ik wou jullie graag laten weten hoe het is gegaan is met de windcups.
Het betrof een"montage foutje".(zie eerder topics)
Nu er een sterkere wind staat,kan ik nu pas beoordelen ,en vergelijken met de lacrosse.De anemometer Davis werk helemaal naar behoren!
Dit dankzij de raad van vele hier!
Dus bij deze: Toppie en bedankt allemaal!