Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door jeroenzwart
Zoals ik in eerder topic al meldde heb ik na aanschaf van een nieuwe computer last van een verbindingsprobleem tussen de datalogger (envoy) van mijn Davis VP2 en de computer waar VWS op draait. Tijdenlang van alles geprobeerd om te achterhalen waar het aan ligt, maar zonder resultaat. Het enige dat ik ontdekte was dat Norton Utilities het probleem verergerde. Na verwijdering van het programma trad het ineens veel minder vaak op (van meerder malen per week naar nu ca. 1 maal in de twee weken). Gelukkig draait de datalogger door als de verbinding weg is, zodat er geen data verloren gaat (mits ik het herstel van de verbinding in de juiste volgorde doe), maar de upload naar het HWA ligt dan wel stil. Uiterst vervelend en levert een hoop gevloek en getier op van mijn kant als het weer zo ver is.:ohmy:
Ik doe er alles aan om mijn station in de lucht te houden. Ik heb zelfs een UPS en die heeft me gisteren nog vlekkeloos door een stroomstoring geleid van bijna 1,5 uur! Des te frustrerender als je geen grip kunt krijgen op zo'n verbindingsprobleem.:woohoo: Sinds enige tijd had ik een vermoeden wat er aan de hand is. Steeds als ik lange tijd niet thuis ben, gebeurd er niets. Dat bracht me op het idee dat het te maken kan hebben met het gebruik van andere software die ik op deze computer gebruik. Twee weken geleden ben ik zodoende steeds alle programma's gaan afsluiten na gebruik en heb ik vervolgens een check gedaan of de verbinding er nog was. Steeds geen verbindingsuitval, maar vanmorgen kreeg ik toch weer een SMS van het HWA dat mijn station in storing lag. Ik had vanmorgen vroeg even Google Chrome gebruikt om buienradar.nl te raadplegen. Ik had het programma daarna afgesloten, maar ik had vergeten de check te doen. En "of cours" dan gebeurt het:( : de uitval van de verbinding had precies plaatsgevonden ten tijde van het raadplegen van buienradar.nl (gedurende hooguit 2 minuten). Mijn conclusie is dus: Google Chrome veroorzaakt de uitval, waarschijnlijk in combinatie met windows7. Volgens mij zijn er meer programma's waar het bij optreedt: MS Explorer bijvoorbeeld.
Nu is mijn vraag: is er iemand die dit probleem herkent en weet hoe je dit kunt oplossen? Geen andere software meer gebruiken op de weercomputer is voor mij geen optie. Ik hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen...

Groet, Jeroen
Door Weerstation Aalten
ook ik had het probleem van weg vallen van de data of vastlopen van weer software.

ik heb bij alternate een barbone gekocht voor nog geen 200 euro en die loopt hier nu 24 uur per dag door met alleen de software die ik gebruik voor het weerstation.

het voordeel hier van is dat de computer waar de weerstation op aangesloten is schoon blijft en ook nog maar 11 wat verbruikt aan stroom dan de standaard stroom slurpende computer. :woohoo:

misschien is dit een idee voor je 2 vliegen in 1 klap.

je weerstation draait op een eigen systeem.
en je verbruikt minder energie wat ook weer goed is voor je euromuntjes :lol: en het milieu .
Door jeroenzwart
Willy Peters schrijft:
Jeroen,

Waarom gebruik je geen oude PC voor het internet? Ik gebruik mijn weerPC alleen voor mijn weerprogjes. Zo houd ik de weerPC zo schoon mogelijk.

Willy
meteo wijchen

Feitelijk doe ik dat al. Ik gebruik mijn weerpc alleen voor mijn weerhobby. Maar dat betekent wel dat er een aantal gerelateerde programma's op draaien. En alleen mijn weerstation draait 24h per dag. Dus als ik bijvoorbeeld even buienradar.nl wil raadplegen is het gemakkelijker om het weerstation te gebruiken, dan eerst onze laptop op te starten...

Groet, Jeroen
Door jeroenzwart
Weerstation Aalten schrijft:
ook ik had het probleem van weg vallen van de data of vastlopen van weer software.

ik heb bij alternate een barbone gekocht voor nog geen 200 euro en die loopt hier nu 24 uur per dag door met alleen de software die ik gebruik voor het weerstation.

het voordeel hier van is dat de computer waar de weerstation op aangesloten is schoon blijft en ook nog maar 11 wat verbruikt aan stroom dan de standaard stroom slurpende computer. :woohoo:

misschien is dit een idee voor je 2 vliegen in 1 klap.

je weerstation draait op een eigen systeem.
en je verbruikt minder energie wat ook weer goed is voor je euromuntjes :lol: en het milieu .

Bedankt voor de tip. Ik heb echter al een energiezuinige minipc waar het weerstation op draait. Verder staat er alleen de hoogstnoodzakelijk software op om mijn weerhobby te kunnen uitoefenen. Maar een internet explorer hoort daar vind ik wel bij. Het is gewoon niet handig als je eerst een andere pc moet opstarten om internet te raadplegen, terwijl er al een pc draait (en dat maakt het ook minder energiezuinig!).

Groet, Jeroen
Door Weerstation Aalten
dat ben ik met je eens.

en trouwens effe hier op het forum rond neuzen enz. doe ik ook wel met de weer pc alleen doe ik de andere dingen zoals website onderhoud enz met de vaste computer.
Door jeroenzwart
whozee schrijft:
In het verleden is dit probleem al diverse malen op het forum geweest.
Zie bv.:

http://www.hetweeractueel.nl/forum/weat ... bit/Page-2

Dank je voor de tip! Ik zag in dit topic een tip om het programma (in mijn geval VWS) onder de compattibiliteitsmodus te draaien. Aangezien ik voorheen met XP geen problemen ondervond, lijkt me dat geen slecht idee het uit te proberen. Heb VWS nu onder compattibiliteit XP SP3 draaien. Het lijkt er nu zelfs op dat het programma minder traag is geworden! Of verbeeld ik me dat maar?:blink: Nu maar afwachten of het verbindingsprobleem nog optreedt...

Groet, Jeroen
Door jeroenzwart
jeroenzwart schrijft:
(..)Heb VWS nu onder compattibiliteit XP SP3 draaien. Het lijkt er nu zelfs op dat het programma minder traag is geworden! Of verbeeld ik me dat maar?:blink: Nu maar afwachten of het verbindingsprobleem nog optreedt...

Groet, Jeroen

Helaas, vandaag lag de verbinding er al weer 2 maal uit:( :( . Wellicht kan ik nog proberen om een verloopstuk aan te schaffen, zodat ik de serieel op een USB-poort kan aansluiten. Of heeft er iemand nog een ander idee? Het is in ieder geval wel iets om moedeloos van te worden...:dry:
Door Snarf2000
Jeroen,
Ik heb het nog nooit geprobeert, maar wat zou er gebeuren als je Windows Xp gaat virtualiseren.

Daarvoor zijn diverse Virtual Machines voor. (VM)
bv:
- VMlite --> http://www.vmlite.com/
of
- Windows Virtal PC -->http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc

Dan draait je weerstation in een XP omgeving.
Ik weet alleen niet of je de poorten (USB of Serieel) goed kan aansturen.

Je bent dan onafhankelijk betreffende services die onder Windows 7 draaien.
Het is een tip mijner zijds, maar of het lukt,...???

Misschien is er iemand die daar ervaring mee heeft, en anders ben je de eerste.
Het is het proberen waard.

Succes en hou ons op de hoogte.

Frans
Meteo Noord West