Jongensjongensjongens toch.
Ik denk dat de meeste mensen van hetweeractueel.nl dit allemaal niet door leest.
Lossen jullie eerst allemaal jullie eigen stations problemen op en houd het bij jezelf.
Als Luc ziet dat er steeds verkeerde waarden worden door gegeven door een station, dan zal hij er zelf wel iets over zeggen. Tenzij hij het aan iemand anders vraagt zoals in een ander topic al is gebeurd, meende ik.
Zeg dan dat je mee wil helpen met vragen wat er met verschillende stations aan de hand, maar jullie zitten alleen maar te zeggen, dit is niet goed en dat niet en wat er allemaal beter kan.
Terwijl er allang heel wat station problemen hadden kunnen worden opgelost.
Dit was mijn woordje en ik bemoei me er verder niet meer mee.
Met vriendelijke groet,
Wietse.
Volledig met Wietse eens.
HWA is een produkt van Luc. Moeten we eerst Luc niet eens vragen wat zijn doelstellingen met deze site zijn.
Het is volgens mij ook waar dat maar enkele HWA-deelnemers deze discussie lezen, de reakties zijn ook altijd van dezelfde 6 tot 10 personen.(dit zijn dan volgens mij
wel de weerstations die
serieus met hun metingen omgaan)
Maar op deze manier elkaar een beetje zwart te maken gaat mij ook te ver.
We zijn allemaal met een hobby bezig, de een iets serieuzer dan de ander, maar het blijft hobby.
Willen we metelkaar dan iets presenteren naar de bezoekers dan moet, naar mijn idee, ieder station in een categorie worden ingedeelt.
Ik heb dit ook al eens eerder aangegeven. Ten eerste een opdeling in
24/7 en dagstations en vervolgens naar de lokatie waar wordt gemeten.
Dit zoals er bij de VWK ook wordt ingedeeld.
De eerste letter geeft de invloed van bebouwing/opstakels op het station, de tweede en derde letter zeggen iets over de gebruikte apparatuur.
Invloed bebouwing op station (1e letter)
V - Het station staat in het vrije veld en ondervindt geen hinder of beïnvloeding van naburige bebouwing of begroeiing. Dit noemen we een vrijliggend station (V).
B - Het station ligt niet in een dorp of stad, maar ondervindt een beetje invloed van gebouwen of begroeiing. B-station (van Buiten en Beschut).
S - Het station staat in (de nabijheid van) de bebouwde kom van dorp of stad. Dit noemen we een stads-station (S). Anders gezegd: S-stations voldoen niet aan de criteria voor V- of B-stations.
Gebruikte themometers (2e letter)
T - De temperatuur wordt gemeten met geijkte thermometers met een schaalverdeling van tenminste een halve graad celsius (hoofdletter T).
t - De temperatuur wordt gemeten met niet-geijkte thermometers (kleine letter t).
Voor de aanduiding T wordt geëist dat er minimaal één geijkte thermometer op het station is opgesteld in een (zelfbouw) weerhut. Er wordt dan verwacht, dat de andere thermometers hier regelmatig mee vergeleken worden.
Gebruik van meer geijkte thermometers heeft de voorkeur zodat fouten, die kunnen ontstaan door zelf te ijken, vermeden worden.
Het gebruik van elektronische thermometers is nu ook mogelijk, zolang er maar regelmatig met de geijkte thermometers vergeleken en zonodig gecorrigeerd wordt. Sommige leveranciers kunnen elektronische thermometers ijken en soms hele elektronische stations.
Gebruikte regenmeter (3e letter)
R - De neerslag wordt gemeten met een Hellman regenmeter (hoofdletter R).
t - De neerslag wordt gemeten met een andere eenvoudige regenmeter (kleine letter r).
Enkele voorbeelden
VTR - Een station dat geheel vrij is opgesteld, minimaal één geijkte thermometer heeft en een Hellmann (2 dm2 oppervlakte) regenmeter wordt aangeduid met de letters: 'VTR'.
STr - Een station in de bebouwde kom met minimaal één geijkte thermometers en een elektronische of eenvoudige plastic regenmeter wordt aangeduid met de letters:'STr'
Deze methode geeft dus direkt een idee hoe er wordt gemeten, en zo kan toch iedereen meedoen op zijn eigen manier.
Mvg,
Waling