Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Dropje
Beste Nol,
Het was dezelfde regenmeter. Maar als ik dan vergeleek met wat de software (via de logger in de envoy) weergaf met de console die op een ander plaats staat zat er wel eens een paar tienden tussen.

groet
Theo
Door nolversteeg
@Theo,
is een raar fenomeen, want de regen wordt gemeten met een reedrelais, die kan alleen maar een puls geven, doet hij dat niet ben je 0,2 mm kwijt, mits je meet met een kip van 0,2 . Als de data die verstuurd wordt corrupt is om de en of andere reden, zou je een fout kunnen krijgen in alle data die verstuurd wordt. Ik weet niet of de heren ontwerpers daar rekening mee gehouden hebben. alle data die binnenkomt wordt opgeslagen op een specifieke plek in het geheugen van de console of de envoy, en aan die string zit een vette checksum, dus dat kan haast niet mis gaan.

@Gert,

Testen met sneeuw heb ik ook gedaan, maar daar heb je geen referentie van, en het is ook niet zo dat de beker zo heet is dat het gaat koken, maar wel net voldoende om de motregen te laten verdampen,

Wat ik vandaag ook mooi heb kunnen testen is de gelijkloop tussen de 2 regenmeters zelfde hoogte 1,5mtr uit elkaar.
Aanvankelijk nam de door mij gekalibreerde de voorsprong met ongeveer 5 minuten verschil, later op de dag ging de andere aan de haal met 5 minuten voorsprong, momenteel lopen ze beide in de pas met 5,4 mm. kan nog meten tot 23,59 Uur voordat de reset komt. En beide meters even openmaken om te zien hoeveel regen er in de Kip zit , want die wordt morgen weer meegeteld.

De verwarming is wel uit,

Groeten Nol
Door WeerStationWoerden
nu net de regenmeter schoongemaakt ( de wip ) en de opvang beker
in de wip zat een klein beetje groene aanslag
voor de rest was alles goed schoon
ben benieuwt hoe het nu gaat
het verschil vandaag was erg groot 11.4 mm pro2 en 15.2 Vue
vraag me af is het mogelijk om de vue te kalibreren ??
en zo ja wat is de berekening hier voor ?
Mvg Gert
Door bgr
Hallo Gert,

Zonder software (weatherlink) kun je m.i. de Vue niet kalibreren.
Wel kun je de regenmeter zelf kalibreren door aan de schroefjes te draaien. Maar dat is heel secuur werk en zou ik voorlopig even nog niet doen.
Volgens mij moet je de Vue niet bijstellen, maar de Pro2. Die geeft het laagste aan!
Uit ervaring weet ik dat als er een afwijking is deze te laag is en nooit te hoog, mits je bij de software niets hebt bijgesteld. Bovendien lijkt mij de neerslag van 15 mm vandaag meer reëel dan de 11 mm. Misschien even in de omgeving checken bij collegastations.
Ik heb zelf ook een Pro2 en heb hetzelfde probleem. Vandaag geeft hij 15,0 mm aan, terwijl ik met mijn Hellmann regenmeter 19,4 mm meet!! Gisteren was het 9,0 tegen 11,4 met de Hellmann. Ik zal hem morgen ook weer schoonmaken. Meestal gaat het bij de Davis regenmeters een aantal maanden goed en treden er daarna geregeld afwijkingen op die ik soms zelf ook niet kan verklaren.

Groeten
BertGr
Door WeerStationWoerden
hoi Bert
de Davis Vantage Pro2 heb ik 2 ½ jaar geleden goed gezet
origineel stond die veel te laag
ik heb het toen aardig goed gekregen ( 46.8mm met 1L ) dit moet 47,33 mm zijn
volgens de berekening
zie http://www.hetweeractueel.nl/forum/davi ... antage-pro

ben nu van plan om de Vue ook eens te testen
maar mijn rekenkunst is nu ook niet zo .....
iemand al eens de uitslag voor de vue berekent ?

een kijken naar stations in de buurt heb geen nut neerslag kan zeer plaatselijk zijn

en via software iets goed zetten doe ik niet !!
wil wel dat de console het zelfde aangeeft wat er online staat !

mvg Gert

bgr schrijft:
Hallo Gert,

Zonder software (weatherlink) kun je m.i. de Vue niet kalibreren.
Wel kun je de regenmeter zelf kalibreren door aan de schroefjes te draaien. Maar dat is heel secuur werk en zou ik voorlopig even nog niet doen.
Volgens mij moet je de Vue niet bijstellen, maar de Pro2. Die geeft het laagste aan!
Uit ervaring weet ik dat als er een afwijking is deze te laag is en nooit te hoog, mits je bij de software niets hebt bijgesteld. Bovendien lijkt mij de neerslag van 15 mm vandaag meer reëel dan de 11 mm. Misschien even in de omgeving checken bij collegastations.
Ik heb zelf ook een Pro2 en heb hetzelfde probleem. Vandaag geeft hij 15,0 mm aan, terwijl ik met mijn Hellmann regenmeter 19,4 mm meet!! Gisteren was het 9,0 tegen 11,4 met de Hellmann. Ik zal hem morgen ook weer schoonmaken. Meestal gaat het bij de Davis regenmeters een aantal maanden goed en treden er daarna geregeld afwijkingen op die ik soms zelf ook niet kan verklaren.

Groeten
BertGr
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

1 regendruppel is al voldoende om het hele regenverhaal om zeep te helpen, Ik ben nu al 2 dagen bezig om 2 identieke davis regenmeters gelijk te krijgen, (on the fly), het probleem is het uitgangspunt bij de ene regenmeter zit geen restregen in de kip bij de andere hoeft maar 1 regendruppel bij te komen om 0,2 mm regen te melden.

Mijn uitgangspunt was de regenmeter waar nog niets aan gedaan is ,die heb ik als referentie gekozen, omdat hij met de omliggende stations heel goed overeen komt.

Ik probeer nu de andere meter er onder te krijgen, maar ik kan niet veel meer terugschroeven, omdat de schroefjes bijna in de onderste stand staan. nog weer even een regen bui afwachten om te zien of het nu wel in de buurt komt, en om 24:00 uur het restand regen uit beide Kip's halen.

Morgen weten we meer.

Gr. Nol
Door jango
Heren

Het lijkt mij toch beter om eerst bij zekerheid te weten welke van de 2 helemaal of bijna zuiver meet.
Nu zijn jullie misschien wel bij de verkeerde unit aan het bijstellen.

Ook de redenering van kijken bij buur stations gaat niet bij zekerheid op zie kaartje.

Hier staan zelfs stations op die vandaag nog geen neerslag hebben gemeten.
Maar die moeten lijkt mij eens kijken of alles nog wel werkt.
In dezelfde tuin of meetveld kan al best een duidelijk meetverschil optreden.
De oorzaak kan al zijn een andere afmeting van de opvang trechter.

succes

Grtz, Jan
Bijlagen
rainmapcurrent.png
rainmapcurrent.png (121.77 KiB) 3625 keer bekeken
Door nolversteeg
Het is allemaal heel simpel, en de taal is geen probleem, zeker als het om getallen gaat, die zijn bijna in iedere taal gelijk, behalve bij de Davis regenmeter, dat varieert nog wel eens van ongeveer 164 tot 165mm, bij mij zijn de bekers 164,7 en dat maakt heel veel uit met de meetmethode, vandaar de langdurige operatie om dit met echte regen te doen. waarbij 1 regenmeter orgineel is en nog niemand aan gesrchroefd heeft.en ook in de lijn ligt van de omringende meetgegevens.
En om iedereen gerust te stellen de bewuste regenmeter is niet in het openbare circuit opgenomen.maar gaf de dubbele regenhoeveelheid aan.

groeten Nol
Door bgr
ben nu van plan om de Vue ook eens te testen
maar mijn rekenkunst is nu ook niet zo .....
iemand al eens de uitslag voor de vue berekent ?

Hallo Gert,

Wat bedoelde je met bovenstaande? De VatagePro2 en Vue hebben toch dezelfde regenmeter? De berekening is dan toch precies hetzelfde als je bij de eerste test heb gedaan.

Ik houd het er nog steeds op dat je Vue mogelijk goed is en de Pro2 moet worden bijgesteld. Ik kijk altijd naar de neerslagkaartjes van de KNMI-neerslagstations.
Gelukkig heb ik een Hellmann regenmeter om te vergelijken en dan zie je dat 2 jaar geleden bijstellen nu niets meer zegt. Na 3 maanden kan er al zomaar weer een afwijking optreden. Daarom vergelijk ik altijd en stel dan handmatig bij.

Groeten
BertGr.