Algemeen forum voor discussie over de website
Het Weer Actueel station Rijssen-West.jpg
Het Weer Actueel station Rijssen-West.jpg (143.92 KiB) 304 keer bekeken
Het viel mij vandaag op dat de tijdstippen waarop de zon en maan opkomen niet goed worden weergegeven op HWA. Misschien is dat al veel langer zo maar ik kijk daar nooit naar maar vandaag dus wel.
Op mijn weerstation kloppen de tijden precies. Kan iemand mij zeggen waar dit verschil vandaan komt? En is het probleem te verhelpen?
Ik heb een TFA Nexus Pro weerstation en de gegevens worden middels een meteobridge geüpload.
Hierbij een screenshot van de weergave van vandaag 15 september op HWA
De HWA-server neemt de waarden over voor sunrise en sunset zoals aangeleverd in de HWA-file.

Sommige meteosoftware is ruw in de berekening van die waarden, maar blijft plausibel in de buurt.
Er is ook software die afh. van de invoer van geolocatie uit de bocht vliegt bij het berekenen.
Voorbeeld van laatste fout bij toeval zelf ontdekt is 'onbegrensd' gebruik van geolocatie in een Pythonscript met de PyEphem-module
[zie de eerste toevoeging in aangehaald bericht]:
als voor PyEphem de geolocatie wordt ingevuld met heel veel decimalen, dan gaat die module met outputdata voor sunrise en sunset helemaal op tilt …..
Remedie is eenvoudig:
of invoer van geolocatie afkappen op max. 3 of 4 decimalen,
of een andere rekenmodule gebruiken, bijv. SunTime.
Moet in jouw geval nakijken waar de zonnewaarden vandaan komen,
en of zoiets ook van toepassing kan zijn bij toepassing van een Meteobridge.

Toevoeging 18september2025:
Zie PB.
Bij TFA_Nexus van belang dat ook de batterijen in de Console op spanning moeten zijn om goed data te krijgen voor/over de USB-interface.
De console is altijd met verbonden met 220V dus daar kan het (volgens mij) niet aan liggen. Er zitten batterijen in de console maar die zijn er meer als backup, mocht de stroom uitvallen.
Ik vond het vreemd dat de tijden niet weergegeven worden maar ik doe er verder niets mee. Mocht je toch een oplossing kunnen vinden dan hoor ik het wel.
Het gebeurt af en toe dat om onverklaarbare redenen de verbinding tussen de console en het internet wegvalt. Ik moet dan de console een minuutje vd stroom halen en meestal herstelt de verbinding weer. Het heeft niet met WiFi te maken omdat de console bekabeld verbonden is met de router. Het was bijna een maand goed gegaan maar gisteren en vandaag viel de verbinding weg en ik krijg dan ongeveer 2 uur na het wegvallen een mailtje van Awekas en Weathercloud zodat ik de verbinding weer tot stand kan brengen.Waar het aan ligt kan ik nog niet achterhalen, ik heb met onze provider contact gehad maar daar komt geen oplossing vandaan.
Uit eigen ervaring met de Nexus-Console vermoed ik dat de 230V-voeding alleen het datageheugen overeind houdt over een batterijpowerdip heen.
Zoiets staat heel summier op een van de laatste bladen van de gebruiksaanwijzing:
To avoid losing data and records, connect the AC/DC adaptor to the main unit first
Als de batterijen in de Console zwak zijn of uitgeblust, dan lijken o.a. de USB-data-interface en de ontvangers voor sensoren en voor DCF niet meer netjes te werken.
Bij Meteobridge moet je in de subpagina's nakijken,
maar als de Nexus-Console data aflevert aan een meteosoftware-programma,
dan zie je daar in dit geval 'merkwaardige' vertoning.
Na een batterijwisseling in de Console ook zinvol om de Console opnieuw te laten scannen voor sensorontvangst (net zoals na batterijwisseling in een sensor).
jwmensink schreef: 15 sep 2025, 18:57 Het Weer Actueel station Rijssen-West.jpgHet viel mij vandaag op dat de tijdstippen waarop de zon en maan opkomen niet goed worden weergegeven op HWA. Misschien is dat al veel langer zo maar ik kijk daar nooit naar
De Meterbridge gebruikt voor de zon opkomst "tijden" e.d. de opgeven Tijdzone, Lengtegraad en Breedtegraad.
Login bij de Meteobridge en ga naar "System" => Tab "information" en onderaan ziet u de ingegeven waardes.
- - - - - -
Controle: De regel "Local Time" moet op een paar secondes na overeenstemmen de tijd op uw eigen "horloge".
Er zijn enkele mogelijkheden waar het fout kan gaan:
  • Omwisselen Lengtegraad en breedtegraad
  • Verkeerde tijdzone geselecteerd in de dropdown
  • De Meteobridge kan de externe internet tijd niet correct ophalen.
In de tab "System" => Tab "Administration" kunt u de wardes aanpassen.
- - - -

Bijgevoegd de waardes voor mijn station. Uw gegevens moeten ongeveer gelijk zijn.

Succes,
Wim
Bijlagen
20250920121039.png
20250920121039.png (103.3 KiB) 7 keer bekeken