Discussie forum over Cumulus software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
We pakken een willekeurige station, we pakken Lemmer. [https://www.hetweeractueel.nl/weer/lemmer2/actueel]Stationspagina Lemmer[/url]

We zien dat de windstoot gelijk is met de gemiddelde windsnelheid en de oplossing is heel simpel, 1 tag veranderen en done.

Zo staat deze nu:
$hiWindSpeed = "<#windTM>";

Deze tag moet het worden:
$hiWindSpeed = "<#wgustTM>";

Dan pakt deze de maximum windstoot van de dag.
Dus ook voor de mensen die met cumulus (MX) werken, check dit even na en pas het zodoende aan.
En het zou makkelijk zijn om het uitleesbestand hier op de website aan te passen om voor het volgende nieuwe station wel de goeie tag mee krijgen.
Dan zou je er meteen twee moeten wijzigen:
Code: Selecteer alles
$hiWindSpeed = "<#gustTM>";
$hiWindSpeedTime = "<#TgustTM>";
Maar meer nog: waarom wil je dat? Cumulus kent wel degelijk de hiWindSpeed die de hoogste gemiddelde wind van de dag weergeeft. De Gust geeft alleen de hoogste windstoot van de afgelopen 10 minuten. Dat zijn serieus twee verschillende dingen.

Ik zou eerste eens moeten zien wat HWActueel ermee doet voordat ik dat wijzig.
Door SpeedYGJ
HansR schreef: Vandaag, 05:13 Dan zou je er meteen twee moeten wijzigen:
$hiWindSpeed = "<#gustTM>";
$hiWindSpeedTime = "<#TgustTM>";
Maar meer nog: waarom wil je dat? Cumulus kent wel degelijk de hiWindSpeed die de hoogste gemiddelde wind van de dag weergeeft. De Gust geeft alleen de hoogste windstoot van de afgelopen 10 minuten. Dat zijn serieus twee verschillende dingen.

Ik zou eerste eens moeten zien wat HWActueel ermee doet voordat ik dat wijzig.
Het gaat niet om de maximale gemiddelde maar om de windstoot, anders zou HWA er een optie bij moeten zetten die ook de windstoten kunnen meenemen, maar die worden met andere weersoftware natuurlijk al gedaan en moet daar de max gemiddelde komen. Onbegonnen werk gezien meeste stations soms niet te bereiken zijn.

De maximale windsnelheid is op HWA altijd als windstoot gedaan (en ja dat was zelfs in 2014 ook al zo ;) ), kijk maar eens naar andere weerstations die andere software gebruiken dan Cumulus, ook daar wordt netjes de hoogste windstoot van de dag weergeven.
De tijd moet inderdaad natuurlijk ook aangepast worden, ik dacht dat ik die daarbij had gezet.

In de taglist van cumulus staat het volgende:
Tag - Wat het doet - De tijd.
<#wgustTM> 	Today's maximum wind gust 	<#TwgustTM> 
Deze geeft niet over 10min maar over de hele dag, die van over 10 minuten is namelijk <#wgust> :)

We gaan kijken wat HWA hiervan gaat maken, maar ik ben van mening dat dit aangepast kan worden naar maximale windstoot van de dag, ook omdat het anders verkeerd beeld geeft tegenover andere station met andere weersoftware waar wel de maximum windstoot wordt berekend.