Algemeen forum voor discussie over de website
Door Weerstation Kaatsheuvel
Beste mensen,

Wie heeft er een goeie ervaring(en) met een verwarmingselement of folie voor de Vantage pro regenmeter? Zo ja wat voot type en merk is het en waar is het te koop?
Graag wil ik weten hoe en waar je dit bevestigt.

Vrgr
Hans
Weerstationkaatsheuvel:)
Door nolversteeg
Hallo Hans,
Er is een discussie op het forum geweest onder de kop davis vantage neerslag misschien kan je hier iets mee

Nol Versteeg (Eersel)
Door wsp
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
Beste mensen,

Wie heeft er een goeie ervaring(en) met een verwarmingselement of folie voor de Vantage pro regenmeter? Zo ja wat voot type en merk is het en waar is het te koop?
Graag wil ik weten hoe en waar je dit bevestigt.

Vrgr
Hans
Weerstationkaatsheuvel:)

Mijn ervaring is perfect en in mijn ogen moet het er gewoon in zitten.
Heb zelf ook een ELV regenmeter gehad en heb me daar zelf een verwarming in gezet, bij conraad matjes gekocht en die aan gesloten en werkte ook perfect.
Er zijn ook ammateurs die er een lampje in bouwen, 12 volt halogeen. Ook dat werkt perfect, het hoeft er geen 20 graden te worden als het maar de kou breekt en de vallende neerslag van sneeuw laat smelten.

Na aanschaf van Davis pro II heb ik mij de originele gekocht, die is gewoon weg perfect.

Ik zou niet zonder meer kunnen en lever zowel op mijn eigen site als andere site's ook de echte neerslag van dat moment en niet zoals nu een week later neerslag bij een schitterende wolkenloze dag waar het zonnetje schijnt en die zorgt voor smeltende sneeuw, maar nogmaals dat is mijn mening en ik kan ook niemand verplichten dat absoluut niet, maar als je goed bezig bent met je hobby komt die er wel van zelf in.
Heb je hem niet nodig, laat je hem gewoon uit maar heb je hem wel, nou dan is die er ook, een klikje en hij staat aan.
Die van Davis kun je gewoon aan laten deze schakelt van zelf als het nodig is, maar de hoofdspanning kan ik van binnen uit aan of uit zetten en de rest regelt de verwarming helemaal zelf.

De reactie's wat ik veel hoor is van och, het vriest toch niet meer zo, nederland wordt Spanje, ok dat hebben we de afgelopen week gemerkt en het deed mij gewoon weg pijn in mijn ogen dat er geen neerslag was bij 90% van de station's al shet niet meer was en die zelfde pijn heb ik ook weer gehad tijdens de zonne schijn en dooi waar veel neerslag was te zien.

Davis is niet goedkoop, daar heb ik een dagje voor over gewerkt en heb er nu heel veeeeel plezier van en zou hem voor geen geld willen missen.
Door jorissynaeve
wsp schrijft:
Davis is niet goedkoop, daar heb ik een dagje voor over gewerkt en heb er nu heel veeeeel plezier van en zou hem voor geen geld willen missen.

Hoeveel verdien jij wel niet dan per uur? :P

Was al aan het wachten op jouw reactie. Je hebt wel gelijk dat een week bij een heldere hemel plots 7-8mm gemeten wordt.
Wat heeft dit dan van waarde? Later ga je naar je statistieken kijken en je weet niet hoe die neerslag er komt, of wanneer het gesneeuwd heeft,..

Mja, wij blijven weeramateurs e. Niet iedereen heeft het geld/tijd/kunde om een verwarmingselement te plaatsen.

Ikzelf heb er ook geen. Gelukkig viel er hier niet veel sneeuw en deze heb ik de dag zelf nog door gekregen dankzij de zonnewarmte. Ook niet op het juiste moment maar toch.

Je kan ook steeds na een sneeuwbui een haardroger er bij halen en de sneeuw in de regenmeter doen smelten. Dan komt de neerslag wel enkele uurtjes later dan ze werkelijk gevallen is, maar die uurtjes zijn toch beter dan een week.
Hallo Nol ,
Ik ga op het forum kijken.
Bedankt voor het advies.

Groet,
Hans
Weerstationkaatsheuvel
Hallo Marcel,
Bedankt voor de snelle reactie en de tips.

Groet,

Hans
Weerstationkaatsheuvel
Door Eckie76
jorissynaeve schrijft:
wsp schrijft:

Hoeveel verdien jij wel niet dan per uur? :P

Was al aan het wachten op jouw reactie. Je hebt wel gelijk dat een week bij een heldere hemel plots 7-8mm gemeten wordt.
Wat heeft dit dan van waarde? Later ga je naar je statistieken kijken en je weet niet hoe die neerslag er komt, of wanneer het gesneeuwd heeft,..

Mja, wij blijven weeramateurs e. Niet iedereen heeft het geld/tijd/kunde om een verwarmingselement te plaatsen.

Ikzelf heb er ook geen. Gelukkig viel er hier niet veel sneeuw en deze heb ik de dag zelf nog door gekregen dankzij de zonnewarmte. Ook niet op het juiste moment maar toch.

Je kan ook steeds na een sneeuwbui een haardroger er bij halen en de sneeuw in de regenmeter doen smelten. Dan komt de neerslag wel enkele uurtjes later dan ze werkelijk gevallen is, maar die uurtjes zijn toch beter dan een week.

Alleen heeft die föhn bij temperaturen zoals we vorige week in Roermond hadden ( tot -20!!) geen nut meer. Zodra je een klont sneeuw smelt, hangt je hele regenmeter alweer vast aan de binnenkant. Om niet te spreken van mogelijke schade. Zo heb ik ooit een fractie van een tel niet opgelet terwijl ik stond te föhnen als een gek en begon de binnenkant van de trechter al week te worden van de hitte. Nog een tel langer en alles had in de fik gestaan :)

Je zou alle sneeuw eruit kunnen halen en deze in een glas met warm water langzaam laten smelten, omkiepen in een Hellmann en dan heb je een zeer nauwkeurige hoeveelheid.

Maar, zoals Marcel al zegt: het is natuurlijk fantastisch als je "live" kan meegenieten van de sneeuwval. Ik heb alleen bedenkingen bij het hele principe van verwarmde neerslagmeters, omdat ik keer op keer constateer dat de exacte hoeveelheid smeltwater nooit overeen komt met de hoogte van het sneeuwdek.
Een vuistregel is: 1 mm smeltwater moet ook 1 cm sneeuwdek zijn ( vers gevallen uiteraard )
In het Duitse forum Wetterfreaks.de heb ik erg lange onderwerpen en discussies daarover gevolgd.
Een collega weeramateur van mij woont in Monschau op 600 meter hoogte. Daar sneeuwt het regelmatig meer dan 20 tot 30 cm. Is dus niets zeldzaams bij hem. Hij heeft een verwarmde regenmeter met behulp van kleine gloeilampjes gemaakt.Het is wel van groot belang de thermostaat perfect in te stellen. Ga je te hoog ( ongeacht welk systeem ), dan verdampt er dus een aanzienlijk deel. Ook hij krijgt NOOIT de werkelijke hoeveelheid, maar kan hem wel goed benaderen.

Zelf werk ik met een verwarmingsslang, een soort thermostatische kabelslang, die bedoeld is om waterleidingen vorstvrij te houden.
Het voordeel is de zeer geleidelijke opwarming en het geringe stroomverbruik. Bij positieve temperaturen slaat het ding automatisch uit. Kosten: 20 euro bij Conrad.
Helaas ben ik bij de sneeuwval van de vorige weken vergeten het ding aan te zetten. Zodat ik nu nog steeds moet raden of het wel goed gaat werken...:unsure: