Algemeen forum voor discussie over de website
Door mavlo77
Dat zegt denk ik niet zoveel omdat je daar nooit zoveel van hoort (op tijd ontdekt --> geen brand --> snel vergeten).

Maar zoals ik eerder zei: risico is er altijd, maar dan moet je ook geen trappen meer lopen, altijd bij je droger gaan zitten, koelkast uitzetten als je weg gaat etc etc....
Door hommel
Ik heb dit zo eens door gelezen en zelf denk ik als techneut dat puur technisch gezien je de voeding van de computer niet te veel mag over dimensioneren.
Dus het is beter een voeding te kiezen die het net goed aan kan, deze is daarop berekend.
De eerste rede is, als er een overbelasting komt door een fout in de computer, dan zal deze
of uitschakelen (sommige type voedingen doen dit) of hij sneuvelt en wel gaat meestal
de power fet of transistor of thyristor dit kun je zien als een elektronische schakelaar die op een hoge frequentie schakelt, het zijn geschakelde voedingen dus niet met een normale transformator, waardoor zo'n voeding kleiner en lichter is.
Kortom om het niet te zeer technisch te maken gaat deze voorgaande elektr. schak. stuk
met als gevolg onmiddellijk de zekering van deze voeding stuk gaat, en alles stopt, en er is verder niets aan de hand.
Maar nu als deze voeding zwaarder is wat vele doen voor de veiligheid en naar mijn mening het omgekeerde doen.
Gevoelsmatig denkt iedereen als hij maar zwaar genoeg is dan is het goed, maar dat is vanuit de voeding uit gekeken wel goed, deze blijft heel, maar kan dan veel te veel stroom leveren en zeker over het 5 volt gedeelte, die is dan zo krachtig dat bij sluiting in de computer sporen en bedrading doen op gloeien een fluitje van een cent is voor deze voeding.
Nu stel een ontkoppel condensator, daar zit de computer vol van en slaan nogal eens door,
en een krachtige voeding kan deze verhoogde stroom makkelijk aan, kans is nu redelijk aanwezig dat sporen of de condensator heet of verbrand, inclusief de printplaat verbrand.
Nu is de kans op brand groter dan met een voeding die het loodje legt, of uitschakelt.
Dus het is maar hoe je het bekijkt, ik heb zelf gekozen voor een laptop en daarvan heb ik de stroom gemeten wat hij gebruikt en precies even hoog af gezekerd met een type snel glas zekering opgenomen in de kabel, noemt men ook wel eens zweef zekering.
Als nu door een of andere reden iets meer stroom loopt dan nodig is flipt deze er uit.
Natuurlijk 100% garantie is er niet, maar hierdoor kun je toch al aardig en goedkoop iets aan doen, daarnaast staat deze laptop bij mij in een metalen bak.
Honderd mensen honderd andere meningen, de verantwoording moet men zelf nemen.
Maar er blijft altijd een kans op brand, ook voor ander app. in huis die als schijn uit zijn gezet zoals TV Video CD-speler Senseo app. die staan elektrisch gezien nog steeds aan het 220v net gekoppeld, bij een stoor piek kan zonder meer de Seneso gaan lopen, dit maak maak ik hier een paar keer per jaar mee.
Dus opletten voor deze schijnbare uitstaande apparatuur.;)
Vr.
Joop